Hallo lieve mensen
Kan iemand mij tips/raad geven hoe wij (2 personen) van 30 euro in de week rond kunnen komen.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsWij (zoontje van 7 en ik) hebben momenteel nog minder;-)
1. alle kranten/tvgids/tijdschriftabonnementen de deur uit
2. goedkoopste internet/telefoon abonnement nemen
3. kleding, meubelen etc. tweedehands kopen (eBay, Marktplaats, Kringloopwinkel)
4. alles verkopen wat je niet nodig hebt (zie boven)
5. spaarlampen, licht uit waar nodig, verwarming lager, op 40 graden wassen, geen verwarming in slaapkamers etc. Waterbespaarder op alle kranen.
6. boodschappen doen bij goedkope supermarkten en als je een vriezer hebt dingen invriezen (brood, vlees, zelfgemaakte maaltijden). Grootverpakkingen kopen en opslaan van lang houdbare zaken die je altijd nodig hebt zoals toiletpapier, rijst en noem maar op.
7. rantsoeneer op snoep, koek, chips, alcohol en fris. Zie dit soort dingen echt als een tractatie en niet als (dagelijkse) gewoonte. Rook je sigaretten, probeer te stoppen en als dat niet lukt, ga over op eigen merk shag.
8. kleding en schoenen goed onderhouden en zelf leren repareren.
9. bekijk al je verzekeringen, zeg op welke je niet echt nodig hebt en kijk of ze goedkoper kunnen.
10. kijk of je recht hebt op welke subsidies/toelagen dan ook via www.rechtopgeld.nl De site van het Nibud heeft nog veel meer handige tips!
11. Internet doorzoeken naar gratis/goedkope dingen. Zie http://gratis.pagina.nl
12. misschien kom je in aanmerking voor iets als de Voedselbank of kan je via de diaconie van een kerk iets regelen; hiervoor hoef je geen lid te zijn van de kerk.
13. neem een vast bedrag aan boodschappengeld mee en pin niet.
Hopelijk heb je hier iets aan!
Hoi Lizzy
Dank je wel voor je snelle reactie, maar alles wat je noemt doe ik al. ik ben bij de voedselbank,koop alles tweedehands of maak het als kleding stuk is.We eten 3 keer per week een warme maaltijd en veder brood. spaarlampen aanwezig kachel laag, geen pinpas bij me en bij alles bedenken of we het echt nodig hebben.
We doen er echt alles aan, maar toch kom ik niet altijd uit met mn weekgeld.
Ik zie het echt ff niet meer zitten vooral omdat het niet mijn/onze eigen schuld is dat we in deze situatie beland zijn geraakt. Het duurt al anderhalf jaar zo en het zal ook nog wel zolang blijven duren zoniet langer. Liefs Jose
Hoi Jose,
Ik begrijp je volkomen; soms is het geld bijna op en duurt de maand nog lang;-( Ik merk ook echt dat alles zoveel duurder is geworden. Tja, soms moet ik mezelf op rantsoen zetten qua eten zodat zoonlief tenminste nog fatsoenlijk te eten heeft en voor de rest hou ik mezelf voor dat deze situatie (schuldsanering en daarnaast problemen met diverse instanties) ook maar tijdelijk is en ben ik allang blij dat we een dak boven ons hoofd hebben en redelijk gezond zijn. Maar het is knap frustrerend als je weer eens “nee” moet verkopen aan je kind ook al begrijpt hij heel goed dat we nu eenmaal weinig geld hebben. Het is niet leuk als je voor langere tijd alle extraatjes moet ontzeggen en zelfs sommige basiszaken… Als je continu iedere cent moet omdraaien en wakker ligt omdat je geen idee hebt waar je nu weer eten vandaan moet halen… En dan te bedenken dat veel mensen zo makkelijk omgaan met geld en het over de balk smijten. Maar goed, ik lees gewoon mee en ik hoop dat anderen nog handige tips hebben!
ik weet niet of je in de schuldsanering zit maar mocht dat het geval zijn dan heb je minimaal recht op 50euro per week en ik weet uit ervaring dat dat mogelijk is om van te leven als je alle aanbiedingen afgaat en heel secuur koopt wij hebben 100euro voor 6personen en we hebben aan het eind van de week geld over.
ik wens je heel veel sterkte
Ja, je hebt recht op meer, maar het kan zo voorkomen dat je minder weekgeld overhoudt als je bijv. iets moet terugbetalen/iets verrekend wordt/een onverwachte grote uitgave moet doen etc. Dat moet van je leefgeld (VTLB) af want het mag niet ten koste gaan van de afdracht aan de boedel. Wij moeten het bijv. al bijna een halfjaar doen van 80 euro per maand door fouten van instanties. Het betalen van de vaste lasten en de boedelafdracht gaat voor, wat er overblijft is om van te leven, hoe weinig dat dan ook is.
in bijzonde omstandigheden kan je bij de bewindvoerder aanvragen om minder boedelafdracht te doen.
wij zitten nu sinds maart 2007 in de wsnp en gezien de omstandigheden betalen wij helemaal geen boedelafdracht al vanaf begin af aan en hebben we met 4kinderen 100euro en daar redden we het ruimschoots mee en dan hebben we ook nog ships op tafel in het weekend en ik rook 2pakjes shag in de week. plus dat we ook van de voedselbank krijgen dat moet ik er natuurlijk wel even bijzeggen maar dat heeft jose ook
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?