Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schuldsanering en "nieuwe" partner

• Paul de Baat

Binnenkort zal ik in het traject van schuldsanering belanden, dus drie jaar op het minimum. Maar sinds kort woon ik bij een “nieuwe” vriendin in met een koophuis.

Zij heeft niets met mijn schuldsanering te maken, maar ik moet natuurlijk wel kostgeld betalen. Kostgeld bestaat uit de vaste lasten delen door 2 (dus niet naar draagkracht) en een deel van de hypotheek voor het onderhoud van het huis. Dit bedrag zal rond de 400 a 450 euro uitkomen wat mijn partner wil dat ik betaal. Ik ben het hier mee eens.

Ik verdien de helft (tot een derde) van mijn nieuwe partner en bij de aanvraag voor de schuldsanering vroeger ze om het inkomen van mijn partner. Ik heb dit niet gegeven, omdat zij hier totaal buiten staat. Het is nog een prille relatie.

Hoe wordt je te besteden deel dan berekend? Ik wil niet dat ze iets van mij partner meenemen. In een huurhuis ben ik waarschijnlijk meer aan kosten kwijt.

• Lizzy

Het volgende staat op de site van het WSNP.

“Ik wil gaan samenwonen en zit in de Wsnp. Kan dat? Wat zijn de gevolgen?”

"Ja. U kunt gaan samenwonen tijdens de Wsnp. Nu uw financiële situatie verandert, moet u dit wel vooraf doorgeven aan uw bewindvoerder. Wanneer u gaat samenwonen blijft u voor de wet twee individuen die een huis delen. Pas wanneer er sprake is van een gemeenschap van goederen (door huwelijk of geregistreerd partnerschap), verandert er veel. Samenwonen betekent dat het inkomen van de niet-wsnp-partner buiten de regeling van de wsnp-partner blijft. Als u in de Wsnp zit, maar uw partner niet én u geen gemeenschap van goederen (door huwelijk of geregistreerd partnerschap) voert, is het toch van belang dat de bewindvoerder op de hoogte is van het inkomen van uw partner. Niet omdat dit inkomen in uw schuldsanering betrokken wordt, dit kan immers niet, maar omdat bij het berekenen van uw vrij te laten bedrag rekening wordt gehouden met het feit dat u samen met uw partner de woonlasten deelt. Er wordt een nieuwe berekening van het vrij te laten bedrag gemaakt voor de wsnp-partner, waarin rekening gehouden wordt met het feit dat de vaste lasten (huur) gedeeld worden met de niet-wsnp-partner. Deze verdeling gaat naar rato van inkomen. Dit houdt in dat wanneer u allebei ongeveer evenveel inkomen heeft, u beiden de helft van de vaste lasten betaalt. Verdient de wsnp-partner twee keer zoveel als de niet-wsnp-partner, dan betaalt de wsnp-partner tweederde van de vaste lasten en de niet-wsnp-partner eenderde.

Let u op, dit is een simpel voorbeeld. In de praktijk zal er veel gedetailleerder naar gekeken worden. Dit is alleen om u een idee te geven."

Voor meer info over het WSNP kun je altijd kijken op de site van de WSNP http://www.wsnp.rvr.org

• Paul de Baat

Wat nu als de woonlasten niet naar rato worden verdeeld door onderlinge afspraak? Houden ze hier rekening mee bij het wsnp?

Ik vind: mijn partner heeft doorgeleerd en verdient doordoor meer dan mij. Hij mag dan ook meer overhouden, we maken immers even veel gebruik van de elektra, gas, enzo… Het is eeerlijker om 50-50 te doen, ook omdat het nog een prille relatie is.

• Lizzy

Bij de berekening van het VTLB (vrij te laten bedrag=het bedrag dat jij als WSNP-partner maandelijks overhoudt om van te leven=ongeveer 90% van de bijstandsnorm) wordt natuurlijk precies bekeken wat jullie inkomsten zijn en hoe jullie de kosten verdelen van levensonderhoud, elektra en andere vaste lasten. Echter de niet-WSNP-partner hoeft niet alles boven dat VTLB af te dragen aan de boedel wat jij wel zal moeten doen. Of de relatie nog pril is of niet doet niet ter zake. De bewindvoerder moet gewoon exact weten hoeveel jullie verdienen en wat ieder van jullie gaat betalen aan vaste lasten zodat hij voor jou het VTLB kan berekenen. Hou er rekening mee dat jouw partner zich wel terdege moet realiseren wat het inhoudt om met iemand samen te wonen die in de WSNP zit. Jij zal iedere cent die jij verdient/krijgt moeten verantwoorden net als iedere uitgave. Je mag niet rood staan op je bankrekening, geen onverantwoorde uitgaven doen en zaken als vakantiegeld, 13e maand etc. moeten afdragen aan de boedel. Hou ook rekening met de postblokkade die je opgelegd krijgt gedurende 13 maanden. Ik denk dat het verstandig is om even op bovengenoemde site te kijken maar alleen de bewindvoerder kan in dit soort specifieke situaties antwoord geven op dit soort vragen omdat het allemaal nogal individuele kwesties zijn.