Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe uit het rood

• han

Hallo.

Ik heb een probleem. We staan elke maand tot de maximale limiet in het rood. We willen hier uit maar weten er geen oplossing meer voor. We hebben een lening afgesloten in de hoop hier uit te raken maar dat heeft niks opgelevert. Alles dat we extra krijgen kunnen we niet aan de kant leggen want anders gaan we weer over de limiet heen. Het is een beetje een visuele cirkel; rond het midden van de maand ben je weer aan je limiet omdat je de vorige maand tekort kwam. Je boodschappen betaal je met een creditcard en dat geld krijg je weer afgeboekt aan het begin van de maand. Alles dat ik probeerde te sparen met bijverdienen moet ik om de haverklap weer naar de betaalrekening storten dus dat betekent dat het spaargeld bijna op is. Bezuinigen kan op kleine dingen maar dat zijn geen grote bedragen op een maand. Ik wilde dat ik eens kon zeggen dat ik teveel kleren gekocht heb of een te dure auto heb, te vaak ging uit eten of wat dan ook. Dan wist ik waar het aan op ging. Nee, niks van dat alles. Allemaal hoge lasten maandelijks, hoge huur en steeds gebeurt weer iets dat je een rib kost. Auto kapot of een verassing van je energiemaatschappij. Een inrichting die we graag zouden vervangen maar op deze manier lukt dat nooit. Ik heb een bijbaan naast mijn fulltime job en een week van 7 werkdagen is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig. En het leuke is dat je bijverdienste je niks oplevert. Alles verdampt gewoon. Waar kunnen we terecht voor hulp? Wie kan advies geven? We hebben geen schulden of betalingsachterstanden gelukkig maar dit is op deze manier niet leuk meer.

• Hans

neem eens contact op met een maatschappelijkwerk(st)er van de gemeente of schuldhulpverlening deze kunnen jou de wegen wijzen richting budgetbegeleiding/beheersing. deze kunnen regelingen treffen om betalingsachterstanden weg te werken en deze kunnen je verder begeleiden hoe je je hgeld kan verdelen zonder aan het eind van de maand een week over te houden. wacht daar niet te lang mee want ik weet dat de wachtlijst bij deze instanties op dit moment erg lang is en voor je het weet heb je de deurwaarders aan je deur hangen en de rekeningen worden op deze manier alleen maar hoger. laat het niet zover komen dat je straks bij iedere auto die voor de deur stopt achter de bank moet duiken omdat het wel eens een deurwaarder kon zijn want dan heb je niet alleen last van je financiele omstandigheden maar ga je er geestelijk aan ten onder.

beslist doen en sterkte ermee

gr hans

• han

Dankjewel voor je reactie. Kun je zonder meer terecht bij maatsch werk of gaat dat via een doorverwijzing van een huisarts? Betr.schuldhulpverlening; kan dat een willekeurige instantie zijn? Zitten hier geen addertjes onder 't gras? Bedoel dus in de zin van stiekem hoge kosten rekenen?

• Hans

nee er zitten geen addertjes onder het gras.

schuldhulpverlening word ten aller tijden gegeven door de gemeente en budgetbegeleiding of busgetbeheer word ten aller tijden betaald door de bijzondere bijstand.

en je kan je gewoon melden bij maatschappelijkwerk of een andere eventuele hulpverlenende instantie waar je al loopt (bv een ggz instelling) en die kunnen jou opgeven voor schuldhulpverlening.

schuldhulpverlening word altijd door de gemeente gedaan en budgetbegeleiding/beheer word door een bewindvoerder gedaan van een budgetteringsbureau en dit alles zitten voor jou geen kosten aan verbonden alleen het aflossen van je schulden dat moet je wel zelf betalen:)

ga er morgen gewoon meteen achteraan want het uiteindelijke initiatief moet wel van jezelf komen

• Maartje

Wij hebben ook ooit in deze cirkel gezeten, zodra de aflossing gestort was, ging ik het direct weer ophalen, anders hadden we niet te eten.

Op een gegeven moment dacht ik, als we ooit van die rekening afkomen, heb ik hetzelfde te besteden als nu, plus de rente en aflossing, en verder verandert er niets.

Toen hebben we als eerste de mogelijkheid tot opnemen stop gezet, dat was echt even doorbijten, scheelde een bedrag per maand dat ik niet had om als huishoudgeld te gebruiken, maar daar waren we na een paar weken aan gewent. Tegelijkertijd zijn we 10 euro per maand meer af gaan lossen dan het verplichte bedrag, en al na een paar maanden zagen we het bedrag dat we roodstonden afnemen. Toen begon het pas echt een hobby te worden om te bezuinigen en af te lossen, ik ging overtollige spullen om Marktplaats verkopen, en stortte dat geld erop, en mijn verjaardagsgeld, en alle extraatjes, en binnen drie jaar waren we van het doorlopend krediet af.

Ik heb nog altijd spijt van de jaren die ik verspild heb met telkens weer geld opnemen, en vrijwel niet aflossen, het leeft nu een stuk prettiger en zorgelozer zonder schulden, niet dat we het erg goed hebben, maar er is een heel stuk spanning weg.

• Hans

wat is goed hebben maartje?

waneer heb je het goed en waneer niet?

ik denk dat dat een beetje aan je eisen ligt. wij hebben jaren moeten telen tellen en nog eens tellen nu hebben we 100euro in de week met 6 personen en we houden geld over we kunnen nog geld aan de kant leggen voor extra dingen. als wij voor de hele week boodschappen hebben gedaan zijn we ongeveer 70euro kwijt en als je dan die 30euro 2weken weg legt kan je toch lekker die week er op gourmetten of bbq of lekker een dagje naar zee. ik durf hardop te zeggen dat wij het goed hebben.

wij hebben nu 2jaar rond moeten komen van 100euro in de week inmiddels kan dat bedrag omhoog omdat ik meer ben gaan verdienen maar waarom zou ik nu ineens meer geld op gaan maken aan boodschappen terwijl ik altijd met die 100euro uit kwam. wij doen het er nog steeds meer en dat blijven we doen gewoon omdat we niet meer nodig hebben dus alles wat we meer zouden uitgeven geef je onnodig uit.

en misschien liggen onze eisen dus niet zo hoog

• han

Onze eisen liggen ook niet hoog. Integendeel zelfs. Boodschappen incl luiers zijn maandelijks dik 500,- en we kopen niks dat we niet nodig hebben. Was ‘t maar zo, dan wist je waaraan ’t lag. Het nadeel blijft gewoon dat wanneer je eenmaal in de min staat het best lastig is om er weer uit te komen. Je komt steeds weer tekort en geeft zo meer uit dan er binnen komt. En wat ik ook doe en wat ik nu laat, ‘t maakt gewoon niks uit zo lijkt ’t. Bedankt voor jullie adviezen!

• Lizzy

Hoeveel is die kredietlimiet en hoeveel bedraagt die lening? Wat moet je maandelijks aflossen? Schrijf dat allemaal op. Schrijf al je inkomsten, uitgaven en vaste lasten op. Kijk waar je op kunt besparen. Ook die kleine dingen waarvan je denkt dat het toch niks uitmaakt tellen uiteindelijk wel mee! Alle extra's die je krijgt (vakantiegeld, 13e maand etc.) gebruiken om af te lossen/in te lopen. Hanteer een weekbudget, pin dat bedrag en daarmee doe je het ook. Ik weet niet uit hoeveel personen je gezin bestaat maar ik vind 500 euro per maand aan boodschappen vrij riant, zelfs met een kind in de luiers. In de schuldsanering zal je het met een stuk minder aan leefgeld moeten doen (voorbeeld: gezin met 1 kind 75 euro per week leefgeld). Niet naar de AH of de C1000 gaan, maar naar de Lidl, Aldi. Koop grootverpakkingen en vul je vriezer. Geen voorverpakte kaasplakken maar een stuk kaas. Knip die creditcard en andere betaalpassen door. Laat je roodstaan blokkeren. Kijk of je verzekeringen goedkoper kunnen, zeg abonnementen op tijdschriften af. Zet de verwarming een graad lager, neem spaarlampen. Gebruik de auto alleen als het echt niet anders kan en doe de rest op de fiets. Verkoop alle overbodige spullen op marktplaats. Koop 2ehands kleding. Het zijn al die dingen die echt enorm schelen en niet alleen nu, maar ook als je weer ingelopen bent op je limiet en die lening hebt afbetaald. Even nu de tanden op elkaar zetten en de broekriem aanhalen. Kijk voor meer tips op nibud.nl en zelfjeschuldenregelen.nl Als je er toch niet uitkomt kun je idd hulp zoeken bij de gemeente (schuldhulpverlening) of maatschappelijk werk. Maar ga ervan uit dat zij hetzelfde zullen adviseren. Succes!

• Hans

han ik zou wel eens willen weten met hoeveel personen jullie het moeten doen met die 500euro want als ik dat uitreken heb je dus 115euro in de week (1500 per kwartaal delen door 13) wat is de samenstelling van jou gezin? als wij met plusminus 70 euro in de week rond kunnen komen en de samenstelling is 4kinderen 13-13-16-17 en man en vrouw dan moet dat met een gemiddeld gezin toch helemaal kunnen lukken (2ouders en 2kinderen) ik persoonlijk vind 500euro per maand aan levensbehoefte heel veel. ik hoop dat je reageerd

gr hans

• han

Dat snap ik allemaal wel. Maar:credit card blokkeren-als ik midden van de maand (bijna)aan m'n limiet zit moet er toch gegeten worden en er moeten lasten betaald worden. Waarvan doe ik dat dan? Dan zal ik toch aan geld moeten komen voor boodschappen. Rood staan blokkeren: dan kAn ik net de huur (€750) betalen en enkele verzekeringen en dat was het dan. Dan is er dus geen geld voor boodschappen en dan staan we net €1000 plus. Ik fiets iedere dag 8km naar m'n werk en terug en de auto is er alleen voor het nodige. Restjes eten bewaren we voor de kinderen en door wisseldiensten kunnen we al niet dagelijks koken. Dat zijn ook de bedragen niet. (en nu rijst ook bij mij de vraag wat de bedragen wel zijn…)

Kort door de bocht komt het er op neer dat als ik alle bijverdiensten van het laatste jaar opzij had kunnen leggen er niks aan de hand was nu. vakantiegeld komt over een tijdje en niet veel later belasting teruggaaf en je vult gewoon weer een tekort op je rekening aan. Dat is veel geld waarmee je een hoop andere dingen kunt doen. Hoe kun je nou geld opzij leggen op deze manier?? Ik wordt hier ondertussen zo ontzettend moedeloos van. Steeds weer die heisa, en maar duimen dat er niks misgaat. Ik wil gewoon een strak plan om hier uit te komen. Dan idd sparen op boodschappen en verwarming een graad terug.