Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wie kan me

• ff anomimus

meer vertellen over schuldsanering. hoe gaat het in zn werk hoe lang duurt enz….ik heb nl het idee dat als we in de schuldsanering gaan dat we ruimer kunnen leven dan nu.

er is beslag gelegd op mijn man zijn salaris. en nu moeten we rondkomen van 1150 euro, met 2 kids.

ook al het vakantiegeld pakken ze af.

hoe kan ik dit het beste aan gaan pakken.

groetjes en alvast bedankt

• Hans

ik geloof dat je er wel heel makkelijk over denkt en dat je zoiets hebt van oke dat doen we wel even. zo kom je bij mij tenminste over maar hou er rekening mee dat je echt op het minimum komt te zitten en dat je ook in de wsnp je vakantiegeld kwijt raakt.

maar ik ga er maar even van uit dat je echt zover in de shit zit dat je echt de schuldhulpverlening of wsnp zal moeten om echt uit de pinarie te komen.

in eerste instantie ga je je melden bij je gemeente bij bureau schuldhulpverlening. die gaan jou hele financiele situatie op een rijtje zetten en proberen je in het minnelijke traject te begeleiden oftewel een deal te treffen met de schuldeisers dat gaan ze proberen.

mocht dat op de een of andere manier niet lukken dan gaan ze kijken of jij aanspraak kan maken op de wsnp.

let wel, de regels om in de wsnp te kunnen zijn gigantisch aangescherpt dus echt makkelijk zal het niet worden.

en als je eenmaal in de wsnp zit zal het ook de komende drie jaar ook niet makkelijk worden en zal je iedere cent die je extra krijgt in moeten leveren om zo snel mogelijk je schulden af te lossen

succes ermee

• Octopuss

1150 euro vind ik nog een hoop geld…

• Hans

ja ik dus ook maar we weten de lasten niet misschien moet daar de huur nog af maar op zich moet het kunnen maar laten we eerlijk zijn als je 1150 hebt en je hebt i.v.m. schulden 1600 nodig ja dan is er iets niet goed. maar voor alles is een oplossing.

• ff anomimus

nou ik heb alleen voor vaste lasten al 1207 euro nodig.

en nee ik denk er niet makkelijk over. maar als dat de enige manier is dan is dat zo.

• Maartje

Misschien zijn je vaste lasten wel veel te hoog, en moet je eerst goedkoper gaan wonen. Je draait eigenlijk de zaak om dus, je leeft niet naar je inkomen, je zorgt eerst voor hoge vaste lasten en vervolgens kom je geld tekort, terwijl je vaste lasten natuurlijk bij je inkomen moeten passen.

• Hans

ja oke maar daar kan het nu te laat voor zijn laten we eerlijk zijn maar hij/zij zou ook nu de auto er eventueel uit kunnen doen want dat moet bij de wsnp ook je zou nu over kunnen gaan op 70euro huishoudgeld want dat moet nu ook en ga zo maar door waaronder verschillende abonementen opzeggen van mobile telefoons leesmappen e.d. het zijn allemaal kleine dingen die veel geld op kunnen brengen.

wsnp het is een oplossing maar of het ook de juiste is? want laten we eerlijk zijn ook jou koopgedrag moet veranderen anders zit je na de wsnp zo weer in de shit. slechts 33% van hen die in de wsnp zitten of hebben gezeten weten uit de schulden te blijven op langere termijn. dus als je een andere oplossing kan bedenken zou ik dat zeker doen en vooral het alklerbelangrijkste varander je uitgave gedrag

• Lizzy

Ten eerste is de vraag waarom er beslag gelegd is op het salaris van je man? Als de schulden nl. zijn ontstaan door onverantwoord bestedingsbedrag (te dure dingen op afbetaling kopen/verslaving etc.) kan je de WSNP (wettelijk schuldsaneringstraject) tegenwoordig bijna wel vergeten. De regels voor het toegelaten worden tot de WSNP zijn behoorlijk aangescherpt. Maar alleerst zal je de minnelijke weg moeten bewandelen via schuldhulpverlening bij je gemeente of via maatschappelijk werk. Pas als een of meer van de schuldeisers hieraan weigeren mee te werken kan je een verzoek indienen voor toelating WSNP. Welke weg je ook bewandelt, het komt ongeveer op hetzelfde neer: gedurende drie of vijf jaar lang is het aflossen van je schuld prioriteit. Alle inkomsten boven een bepaalde grens (ong. 95% van de bijstandsnorm) moet je afdragen, net als extraatjes, vakantiegeld, belastingteruggaven etc. Je krijgt ofwel een VTLB (vrij te laten bedrag) waarvan je alles moet betalen ofwel, in het geval van budgetbeheer, een wekelijks leefgeld. Voor een gezin met twee kinderen is dat ongeveer 70 euro per week. Je bent verplicht om zoveel mogelijk inkomsten te genereren dus tenzij er medische bezwaren zijn zal je fulltime beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt. Je mag geen auto hebben tenzij je deze om medische redenen nodig hebt of tenzij je hard kan maken dat je deze nodig hebt voor je werk. Alle overbodige luxegoederen moet je verkopen zoals een caravan, plasma-tv etc. Als je te duur woont zal men je kunnen verplichten om naar een goedkopere (huur)woning te verhuizen. Als je vaste lasten idd zo hoog zijn als je aangeeft zal je daar iets aan moeten doen want je vaste lasten mogen niet hoger zijn dan je inkomsten, anders kun je maandelijks niets aflossen aan je schuld. Iedere uitgave moet je kunnen verantwoorden. Je mag geen nieuwe schulden maken of rood staan. En in de WSNP heb je gedurende 13 maanden een postblokkade; dat houdt in dat alle post aan jullie gericht eerst rechtstreeks naar de bewindvoerder gaat; hij opent de post en stuurt deze vervolgens door. Als je je aan de regels houdt krijg je na afloop van het traject een schone lei; de rest van je schulden wordt kwijtgescholden. Je blijft een negatieve BKR houden tot vijf of tien jaar na einde traject dus je kan niet lenen of een huis kopen. Het is echt een zwaar traject en vandaar dat maar een kwart van degenen in de schuldsanering het einde redden en een schone lei krijgen. Als je er echt voor wilt gaan raad ik je aan om zsm contact op te nemen met je gemeente of met maatschappelijk werk. De wachttijden zijn meestal lang ivm het grote aantal aanvragen dus wacht daar niet te lang mee! Succes!

• Hans

duidelijker kan volgens mij niet

• Lizzy

Dank je Hans;-) Maar ik ben dan ook een ervaringsdeskundige, zal ik maar zeggen;-)