Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

TIP - 419

• Hans

Tips om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van e-mailfraude

Als een aanbod te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het meestal ook niet waar. Negeer dergelijke e-mails.

Verstuur nooit persoonlijke gegevens zoals naam, adres of rekeningnummer.

Betaal nooit vooruit.

Wees voorzichtig met cheques; heel vaak blijken door Nigerianen aangeboden cheques te zijn vervalst.

Laat u goed voorlichten door banken, Kamers van Koophandel, Nederlandse ambassade e.d. voordat u zaken gaat doen in West-Afrika.

• DanielB

Och ja, die Nigerianen kunnen er wat van hoor. Had een poos geleden een telefoon op Marktplaats gezet en kreeg ik een berichtje van zo'n Nigeriaan die met PayPal wilde betalen, met zijn adres erbij waar de telefoon heen mocht. Vond het een beetje merkwaardig, maar had toch maar gewoon een betaalverzoek via PayPal gestuurd. Een paar uur later kreeg ik bericht dat het betaald was, met het e-mailadres van PayPal als afzender: een perfect gekopieerde mail in PayPal-stijl, maar…de naam was het e-mailadres van Paypal, maar er zat gewoon een Yahoo-mailadres achter. Het betaalverzoek bij PayPal is nog steeds pending en de telefoon hebben ze natuurlijk nooit van me gehad ;)