We hebben gelukkig nooit te maken gehad met deurwaarders en incassobureau's, maar toch zijn we vanuit een diep dal gekomen door in te lopen op onze roodstand op onze betaalrekening.
Wij hebben een betaalrekening waar maandelijks een vast bedrag op gestort wordt en waar onze vaste lasten van betaald worden (hiervan hebben wij bewust geen bankpas), een internet-spaarrekening waar € 150,00 per maand naar toe gaat, en een betaalrekening waar het salaris en de toeslagen op gestort worden. Na aftrek van de diverse afboekingen blijft ons huishoudgeld voor die maand over. Ik heb gem. € 140,- per week te besteden aan de boodschappen, benzine, uitjes en verjaardagen. Niet superveel, maar het zou te doen moeten zijn voor een gezin met 3 kinderen. En daar zit nu toch ons probleem. Op de 1 of andere manier lukt het ons niet om uit te komen met het weekbudget, heb ik na 2 weken al bijna niets meer over voor de rest van de maand en aan het eind van de maand is ons spaargeld wederom ook opgeslokt voor de boodschappen.
Ik weet waar ons geld naartoe gaat, ik weet dat dat vnl. impulsaankopen zijn of lekker even op een terrasje zitten, of een kleinigheidje voor de kinderen. Dat laten de bonnen en de afschriften ons duidelijk zien (en heb ik uiteindelijk weer spijt van ons bestedingsgedrag). Ik zou zo graag ook op de betaal- en spaarrekening ‘rust’ hebben. Heeft iemand een idee wat voor systeem ik zou kunnen ontwikkelen (behalve geen impulsaankopen meer doen) om toch uit te komen met mijn weekbudget en een buffertje op te bouwen op de spaarrekening (die nu nihil is aan het eind van de vakantie). Een simpele manier zou zijn om de bankpas aan mijn man mee te geven naar zijn werk zodat ik in ieder geval hier niet meer mee kan betalen, maar wellicht hebben jullie nog tips.
A.