Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Weekbudget

• A.

We hebben gelukkig nooit te maken gehad met deurwaarders en incassobureau's, maar toch zijn we vanuit een diep dal gekomen door in te lopen op onze roodstand op onze betaalrekening.

Wij hebben een betaalrekening waar maandelijks een vast bedrag op gestort wordt en waar onze vaste lasten van betaald worden (hiervan hebben wij bewust geen bankpas), een internet-spaarrekening waar € 150,00 per maand naar toe gaat, en een betaalrekening waar het salaris en de toeslagen op gestort worden. Na aftrek van de diverse afboekingen blijft ons huishoudgeld voor die maand over. Ik heb gem. € 140,- per week te besteden aan de boodschappen, benzine, uitjes en verjaardagen. Niet superveel, maar het zou te doen moeten zijn voor een gezin met 3 kinderen. En daar zit nu toch ons probleem. Op de 1 of andere manier lukt het ons niet om uit te komen met het weekbudget, heb ik na 2 weken al bijna niets meer over voor de rest van de maand en aan het eind van de maand is ons spaargeld wederom ook opgeslokt voor de boodschappen.

Ik weet waar ons geld naartoe gaat, ik weet dat dat vnl. impulsaankopen zijn of lekker even op een terrasje zitten, of een kleinigheidje voor de kinderen. Dat laten de bonnen en de afschriften ons duidelijk zien (en heb ik uiteindelijk weer spijt van ons bestedingsgedrag). Ik zou zo graag ook op de betaal- en spaarrekening ‘rust’ hebben. Heeft iemand een idee wat voor systeem ik zou kunnen ontwikkelen (behalve geen impulsaankopen meer doen) om toch uit te komen met mijn weekbudget en een buffertje op te bouwen op de spaarrekening (die nu nihil is aan het eind van de vakantie). Een simpele manier zou zijn om de bankpas aan mijn man mee te geven naar zijn werk zodat ik in ieder geval hier niet meer mee kan betalen, maar wellicht hebben jullie nog tips.

A.

• Elke

Als je effectief 140 EUR per week contant zou afhalen en gebruiken als budget, kan je toch nooit na twee weken al door je geld heen zitten? En echt vergeten dat je een spaarrekening hebt en de pas gewoon thuis in een koffertje steken ofzo voor wanneer je hem echt nodig hebt.

En een overzicht maken met je inkomsten en uitgaven, ga je automatisch minder opdoen.

• Riviera

Dat kan heus wel, als je naast je weekbudget toch je pinpas gebruikt. Vooral net na de salarisstorting pinnen we vaker met het gevoel dan een soort financiële vrijdheid te hebben die er gewoon niet is. Met als gevolg dat je de rest van de maand toch een probleem hebt.

En mijn inkomsten en uitgaven heb ik heel goed op een rij, we hebben onze roodstand in kunnen lopen door toch nog behoorlijk op de vaste lasten te kunnen bezuinigen, 2 aparte rekeningen te nemen en door van de vaste-lasten-rekening geen pinpas te hebben. Ik weet ook wat onze valkuilen zijn.

Heb gisteravond met mijn man afgesproken dat hij voortaan de pinpas van de variabele rekening in zijn portemonnee houdt. Door de week zal hij sowieso niet pinnen omdat hij van 06.00 tot 18.00 uur weg is, en in het weekend zijn we er samen bij. Ik heb dan alleen het weekbudget in huis en in het ergste geval kan ik dan voor € 50,00 de boot ingaan als ik de boodschappen al in huis heb, maar toch de rest van de maand mijn boodschappen blijven doen.

En ja, we kennen de ‘regeltjes’ van het consuminderen: eerst nadenken voor je aanschaft en afvragen of je het echt nodig hebt, je pinpas thuis laten als je de stad ingaat en ga zo maar door.

Alie

• Hans

als je graag een pinpas op zak wil is dat geen enkel probleem

je hebt de rekening waar alles mee betaald word en waar op gestort word

bankpas ven deze rekening dumpen in een la ergens in je buro (niet weggooien want dan kan je niet meer bankieren)

open er een nieuwe rekening naast, op deze rekening vul je een atomatische afschrijving in om elke week 140euro op deze rekening te storten en daar moet je het dan mee doen.

maar……..

je moet dan wel wat steviger in je schoenen gaan staan anders gaat ook dit niet op.

kijk echt uit dat je straks niet naar de knoppe gaat alleen door impulsieve aankopen want dan is het straks niet meer te overzien.

mocht je er uiteindelijk uit zijn dat het allemaal niet gaat lukken zonder hulp vraag dan budgetbeheer aan. je krijgt dan iedere week geld gestort en het kan niet mis gaan.

wij hebben dat gedaan toen we in de wsnp kwamen en we hebben er beslist geen spijt van gehad.

we zijn nu uit de wsnp maar blijven voorlopig nog even bij beheer want het voeld wel erg goed.

140euro is zat te doen met drie knderen wij waren met 2volwassene en 4puberende kinderen en we kwamen rond van 100euro in de week.

sterkte ermee

• (Be)SpaarChick

Hallo A,

Bekijk je salaris en deel dat door de som van:

de uren die je werkt, overwerk uren, de tijd die het je kost om van en naar je werk te komen, de tijd die het je kost om bij te komen van je werk en andere werkgerelateerde dingen.

Dan weet je hoeveel je werkelijk per uur verdient (en dat is in veel gevallen schrikbarend laag). De volgende keer dat je dan overweegt iets te kopen reken je uit hoeveel uur je moet werken voor het ding dat je wilt kopen…dan laat je het veel sneller staan!

Ik hoop dat je er wat aan hebt?