Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bewindvoering en kinderbijslag

  • ivanka

    Hallo,

    Ik ben een alleenstaande moeder met een schuld van ongeveer 6000 (werkelijke bedrag wordt nog berekend).

    Tot voor kort woonde ik samen met mijn zoon van zestien en mijn zoontje van twee.

    In mei 2010 heb ik een bewindsvrouw gevonden die mijn financiën voor mij gaat regelen, dit trouwens totaal uit vrije wil aangevraagd. Tevens rond deze tijd schuldhulpverlening aangevraagd, waar in mijn gemeente een wachttijd van ong 7 mnd voor staat.

    Ten tijde van de aanvraag vroeg de bewindsvrouw mij of ik akkoord ging dat de helft van de kinderbijslag werd gebruikt, toen werkte mijn zoon nog en gaf mijn onderhans 70 euro per maand, en woonde hij nog thuis en zou ik dus per kwartaal 540 euro krijgen, en heb dus ja gezegd.

    7 december 2010 bij de rechter is mijn aanvraag goed gekeurd en heb ik dus off bewind. Mijn zoon van 16 woont niet meer thuis, nog wel off… maar gaat per 6 jan 2011 off uit huis vandaan.(lang verhaal)..

    Dus… ik krijg geen 540 meer per 3mnd maar 190 per 3 mnd.

    Ik wil dit bedrag niet door 2en splitsen gezien ik ook met mijn zoontje wil zwemmen, van kleding wil voorzien. dus ik wil dit bedrag zelf krijgen.

    Deze maand vang ik nog het totaal bedrag, wat dus op de rekening van bewind wordt gestort. Omdat mijn zoon uit huis geplaatst gaat worden en ik nog geen normale slaapkamer voor hem heb wat terugkeer dus bemoeilijkt omdat ik geen "plek; voor hem heb volgens gezinsvoogd, wil ik het totaal bedrag hebben.

    Zodat ik voor beide jongens nieuwe schoenen kan kopen, wat broodnodig is, en een goede jas, en ik de slaapkamer die echt niets is en alles nog in moet gebeuren incl plafond wil ik van het resterende geld gaan doen.

    Ik weet dat de kinderbijslag wettelijk niet in je schulden mag worden berekend als inkomen, en ook dat de bewind voering dit off niet mag gebruiken.

    Staat het heel raar als ik het geld op mijn eigen rekening vraag met bovengenoemde redenen? Juist omdat ik in Mei toestemming had gegeven de helft hiervan te gebruiken(mondeling).

    met vr. gr een mama in nood

  • Peter(W)

    Waarom vraag je het niet aan de bewindvoerder, de situatie is veranderd.

  • Peter(W)

    Het ene is onleesbaar http://www.schulden.tk en daarna doorklinken naar forum. Hier zijn veel lotgenoten met problemen, wordt veel gelezen en je krijgt snel een antwoord.

  • ivanka

    Hoi Peter,

    Hartstikke bedankt voor het snelle reageren..

    Ik ga direct je link proberen.

    Oh even op je vraag waarom vraag je het de bewindvoering niet? Stukje angst.. Kijk eerst liever even wat mijn rechten zijn alvorens ik hoog van de toren blaas/ het geld vraag…

    gr ivanka

  • "Zwartboek"

    Beste Ivanka

    Nee het is niet raar dat je het geld daar voor wil gebruiken. In theorie is het dat je bewindvoerder rekening moet houden met het feit dat je onderhoud moet plegen verven e.d. en vervanging van meubels e.d. De vraag blijft of de bewindvoerder hier geld voor in kas heeft. Niemand kan jou echter verplichten dit van je kinderbijslag te doen

    Kleedgeld, kapper, e.d. deze bedragen moeten allen met de bewindvoerder afgesproken worden per jaar. Hij zal hier een bedrag voor reserveren.

    Ik zou zeggen kom eens een kijkje nemen op onze nieuwe site Zwartboek Bewind en meld je aan bij ons forum.

    Groetjes Zwartboek

  • ivanka

    Hoi zwartboek.

    hartstikke bedankt voor de link, en ik ga er zeker gebruik van maken..

    Ondertussen heb ik de nodige mailverkeer met mijn bewindvoerster al gehad, hierin ga ik terug naar ons intake gesprek en onze afspraak omtrent de kinderbijslag, en de veranderingen die zich ondertussen thuis hebben voort gedaan.

    HIer kreeg ik en mailing op terug waarbij ze zei dat ze “het” geld gebruikt heeft voor achterstallige betalingen die MOESTEN gedaan worden.En dat wanneer zij mij die kinderbijslag volledig zou gaan betalen het gevolgen heeft op mijn weekgeld.

    Natuurlijk heb ik hier op gereageerd en gezegd dat er een aantal dingen echt noodzakelijk vernieuwd/vervangen moeten worden, waaronder de kinderwagen, die ik echt nodig heb ivm een spieraandoening. en nog meer. Ik heb het echt zo netjes mogelijk uitgelegd en ook gezegd dat ik geen rare dingen vraag.

    Op 8 januari stuurde zij mij hierop weer een mail, deze heb ik vannacht pas open durven maken.

    Ze verteld mij dat de maandelijkse rekeningen door moeten gaan en dat haar prioriteit is dat ik en mijn kinderen een dak boven ons hoofd houden, dat het niet de bedoeling is dat ik uit mijn huis wordt gezet. gas, licht, electra, huur en verzekeringen gaan voor, dan het leefgeld

    Mijn laatste mail naar haar was dat ik per maand genoeg geld binnen krijg via een uitkering, en toeslagen, om de maandelijkse lopende rekeningen te betalen, en dat ik dan nog voldoende leefgeld over zou houden.Zelfs nog geld om opzij te leggen voor de schuld.

    Ook vraag ik haar waarom ik nog geen schuldsanering heb en of ik hier achteraan moet of dat zij dit doet?

    Dat op t moment van uithuiszetting de schuldsanering ter plekke mij voorrang zou verlenen( dit is mij telefonisch medegedeeld).

    Ook heb ik haar gezegd dat ik vanaf april 2011 mijn totale kinderbijslag volledig zelf wil hebben, dat dit een wettelijk bedrag is dat niet in de boedel mag worden opgenomen.

    Ik heb nog niets van haar gehoord.

    Er zijn bij mij nog geen papieren binnen waarop de berekening van inkomen, uitgave en schuld zijn beschreven, ook hier heb ik haar om gevraagd.

    Ik ben de bewind vrijwillig ingegaan om mij niet meer druk te hoeven maken om de financiële kant van het huishouden, waarop ik mij volledig kan richten op de opvoeding van mijn kinderen en mijn eigen gezondheid, en dat daar tot op heden nog weinig van terecht is gekomen.

    Ik pieker te veel, slaap daardoor te weinig, krijg daardoor meer pijn in mijn spieren, ben daardoor minder mobiel en korter in mijn lontje als de kinderen wat verkeerd doen…. Dit kan niet de bedoeling zijn.

    Ik hoop dat het opgelost wordt.

    Oh voor alle andere mensen………… Bewind mag ook niet aan de langdurigheidstoeslag en meedoen met een beperking toeslag komen, dit is wettelijk niet toegestaan om in de boedel op te nemen

    Groetjes vanja

  • Peter(W)

    De website zwartboek heeft geen enkele toegevoegde waarde. Er staat wat tekst, maar geen informatie. Er is niemand op dit zogenaamde forum.

  • "Zwartboek"

    Dank u. Peter(W)