Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ik

• marianne

dan zal ik het inhoudelijk niet goed gelezen hebben

ik ga morgen alles ff nalezen oke en dan laat ik iets vam mij horen voor nu weltrusten

• Inge

Oke, goede nacht…………………heb morgen een drukke dag dus weet niet of ik er aan toe kom om effe aan te wippen hiero.

Moet al mijn diertjes verzorgen en dat zijn er best veel…………….en dan het huishouden moet ook ff gebeuren (bah!)…maar ja het moet toch..

Doeg

Inge

• Inge

O ja WAO…ook zo fijn. 70% van het minimum loon omdat je onder de 35 bent. Duh, ga je er zo zo'n 600 euro netto op achteruit en iedereen denkt dan maar dat je dat niet voelt ofzo. Prettig geregeld allemaal, gelukkig ben je als je werkgever IP premie voor je betaald dan krijg je een jaar aanvulling, maar dat duurt dan wel zo'n 5 maanden eer dat allemaal rond is…..prettig geregeld hoor. En je moet je dan maar zien te redden terwijl je zelf ook ontslag hebt gekregen en een WW die maar niet op gang lijkt te komen (een ongeluk komt nooit alleen).

Inge

PS: ik heb toen wel weer ingezien dat dure kleren er niet toe doen en heb erg genoten van een gratis zonsondergang met mijn hondjes…..

• Sans

Heel veel mensen, die gestudeerd hebben, hebben met een lullig beursje rond moeten komen. Als je rond 1990 gestudeerd hebt, toen het werk (en dus ook de bijbaantjes) niet voor het oprapen lagen, was het een moeilijk bestaan.

• Rob 944

Hallo Marianne:

Dit is niet boos bedoeld.Ik wil ook niet spiegelen,zo van “ik heb dit en jij lekker niet !!”.Zo wil ik niet overkomen !

Ook ik heb flinke geldzorgen gehad,echter NOOIT schulden.

In 1985 kwam ik van de LTS en ook toen was er voor mij (destijds 17 jaar) géén werk !! Door de economische crisis toen.

Ik MOEST van mijn ouders doorleren,en dat heb ik gedaan…..In 1986 werd de studiefinanciering ge-introduceerd.Die heb ik altijd aan mijn ouders gegeven (tot op de laatste cent),en zij zorgden voor boeken/leermiddelen/buskaart etc….

Studeren is één ding in het leven,leren werken is iets anders……Dus kreeg ik mijn krantenwijk.En toen kreeg ik de smaak aardig te pakken………..

In januari 1992 (2 diploma's rijker) ging ik op zoek naar werk.Echter,éérst volgde de dienstplicht ! Na 4 maanden werken moest ik in mei 1992 de dienstplicht vervullen.

Na 14 maanden dienstplicht,zwaaide ik af.Wéér midden in een zware economische crisis.

Ik heb niet bijgetekend,omdat ik dan voor 99 % zeker naar Bosnië moest (vanwege de oorlog).Ik ben van uitzendbureau naar uitzendbureau gegaan.Op een gegeven moment stond ik ingeschreven bij 12 (!) uitzendbureau's.Ik heb overal en nergens gezeten.Ik heb gewoon alles aangepakt.Ik moest gewoon mijn geld kunnen verdienen.

Ik ben in oktober 1994 bij mijn vorige werkgever terecht gekomen.Daar heb ik een half jaar gezeten via het uitzendbureau.Dat liep uit op een jaarcontract,en uiteindelijk op een vaste baan.Vanaf dat moment ben ik verder gaan kijken,omdat mijn (toenmalige) baas zich best arrogant opstelde……….

“Als je meer verdienen wilt,moet je meer overuren maken,of in 2-ploegen gaan werken,of een andere baas zoeken.Ik betaal jullie genoeg,want ik betaal volgens de CAO !!”.Ik heb hem toen gezegd dat hij het noodlot niet moest tarten,en dat goed opgeleid technisch personeel moeilijk te vinden is ! En betalen volgens CAO is het minimum van het minimum wat je moet betalen !!

Ik heb wel 20 solicitaties verricht,heel wat sollicitatie-gesprekken gevoerd.Ik heb ook best wel wat personeels-chefs in verlegenheid gebracht en zelfs uitgekafferd.

Uiteindelijk heb ik mijn ontslagbrief kunnen inleveren.En toen kon er wel over salaris gepraat worden met mijn vorige werkgever.

Ik heb hen gezegd dat ik gewoon ging,omdat het andere bedrijf mij meer toekomstmogelijkheden biedt.Qua ervaring opdoen,qua studie,qua salaris,qua alles……

En nu zit ik al 3 en een half jaar bij mij huidige werkgever.Ik heb het nog steeds zéér naar mijn zin ! Ik denk dat de kans groot is dat ik daar tot aan mijn 65e jaar blijf !!

Ik ben gewoon pleite gegaan !! Ik had met mijn vorige werkgever zoveel mot over geld ! Op een gegeven moment was er een tijd dat ik alles tot op het bot heb uitgezuinigd,en maar 70 gulden per maand overhield.En dat dat mij niet echt motiveerde om nog harder/sneller/slimmer te werken.En ik wist me geen raad,hoe verder door te gaan ! Ik had alles wat ik leuk vond al opgegeven….Kleiner gaan wonen was voor mij geen optie,een nog kleinere auto of auto afschaffen ook niet ! Ik was al gestopt met “uitgaan”.Met alles wat het leven leuk maakte,was ik gestopt !!

Ik had collega's met wie ik op de LTS in de klas had gezeten,en die gestopt waren en dus géén diploma hadden !! Die deden hetzelfde werk,voor hetzelfde salaris ……

Had ik daarvoor zo lang gestudeerd ? Had ik daarvoor alles opgegeven ? Was ,na al dat ploeteren,dit mijn toekomst ? Ik was niet bezig met leven,maar met overleven…Je wordt op een gegeven moment een zombie,en dat voelt niet lekker…

Toen ik mijn huidige werkgever tegenkwam,heeft die mij een contract aangeboden.Ik ging ietsje meer verdienen,en dat was de onderkant van de loonschaal.Mijn salaris is dus al omhoog gegaan.Daarbij kwam de 3-ploegentoeslag en een zeer goede reiskostenvergoeding !!

Ik kan het daar goed van doen.Ik probeer zo veel mogelijk te sparen.

Het enige wat ik aan mijn handelen over gehouden heb,is dat ik al bijna 14 jaar alleen ben.Ik kan mij goed redden,alleen………..

Voor degene die echt zwaar in de problemen zitten,is het te laat……….Dat weet ik ook wel.Huisuitzetting,gedwongen verkoop,rechtzaken,advocaten,deurwaarders,schuldensarneringen etc etc…………

Het doet me wel wat.Echt !! Maar voor deze mensen is het (misschien) te laat.Maar voor jullie kinderen nog niet……….

Laat je kinderen schuldenvrij beginnen.Print dit verhaal uit,en laat het ze lezen.Wijs ze op de gevaren van de “gratis” mobieltjes met een veel te duur abonnement.Een mobiel met Prepaid Card is beter voor het kostenoverzicht.Dat geld lenen echt niet gratis is.Die mevrouw die een nieuwe computer heeft gekocht via www.lenen.nl ,heet bij ons “mevrouw truitje”.

Dat je met lenen echt geen vrienden maakt ! Dat je met lenen meer kapot maakt dan je lief is.Net als met alcohol !

Een hypotheek afsluiten,daar kom je niet onderuit.Maar voor de rest…………Laat maar.

Ondanks dat het mij nu goed gaat,weet ik echt wel wat het is om op het randje te moeten leven.Degene die het verdient,stop ik regelmatig wat toe.

Mijn kerstpakket is al verdeeld…………

Groetjes Rob 944.

• marianne

Ik vind dit een heel realisties verhaal rob, en ik zou niet weten waar ik boos om zou moeten worden of zijn.ik zelf loop al wat langer mee als vandaag hoor en ik lees dat ook jij opgevoed ben met alle normen en waarden die tegenwoordig ver te zoeken zijn.

Ik weet nog goed dat ook mijn vader meerdere baantjes aannam om voor zijn gezin te zorgen.Ik zelf heb ook altijd gezorgt dat ik aan het werk was ik heb een man die nog nooit 1 uur zonder werk heeft gezeten die ook zijn diploma`s s`avonds heeft moeten halen en dan de lessen volgen die niet echt naast de deur waren hoor om 12 uur s`nacht thuiskomen en dan om 6 uur weer moeten werken. wij hebben het alle 2 niet voor niets gehad, en dat probeer ik mijn kids ook bij te brengen mijn zoon is 13 bijna 14 jaar heeft 2 kranten wijken inderdaad een prepaid mobiel.en hij weet dondersgoed hoelang hij met zijn beltegoed moet doen,

Jammer genoeg moesten wij ook een stap terug doen omdat ik in de wao tercht kwam niet vrijwillig , maar dus ook een baas had die toen ik heel ziek werdt zei jammer maar er is voor jou geen plaats meer. Terwijl als hij de moeite had genomen om de energie die ik in zijn bedrijf gestoken had hij in mij gedaan had ik helemaal niet weggehoeven. maar helaas nu 100% wao en echt niet voor een paar zweettenen hoor.

het kan best zo zijn dat ik meerdere topics verkeerd beoordeeld hebt daarvoor dan mijn verondschuldegingensoms kan ik heel zwart wit lezen en dan later denk ik wel eens ja mar weer te snel gereageerd.

Groetjes marianne