Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

'Consument moet meer uitgeven' (uit de Telegraaf)

• McMama

Dus de consument mag het wanbeleid van de regering weer gaan oplossen? Met welk geld? Spaargeld is de bedoeling…. welk spaargeld….. we worden geplukt als kippen.

DEN HAAG - De Nederlandse consumenten hebben met elkaar 180 miljard euro op spaarrekeningen staan en moeten meer gaan besteden om de economie een zet in de goede richting te geven. Om de uitgaven te stimuleren, moet het vertrouwen van de consument groter worden.

Dit heeft N. Wellink, president van De Nederlandsche bank, zondag gezegd in het tv-programma Buitenhof. Volgens hem kan het consumentenvertrouwen groter worden als bijvoorbeeld het perspectief voor de werkgelegenheid verbetert.

In 2001 was er sprake van een sterke inkomensverbetering van 6 à 8 procent. Een groot deel daarvan is op een spaarrekening beland. Dat geld kan nu worden besteed, ook al worden de lasten zwaarder.

Vertrouwen in de toekomst is daar wel voor nodig. Het kabinet draagt daaraan bij met een een begrotingstekort dat volgend jaar onder de 3 procent van het bruto binnenlands product blijft. Lastenverhoging nu levert een mindere dreiging op voor verzwaring daarna, aldus Wellink.

De centralebankpresident is nog altijd positief over de Nederlandse economie. De stijging van het aantal faillissementen vlakt af, het aantal vacatures stijgt sterk en de werkgelegenheid groeit. De hoge olieprijs remt de economische groei wel af, maar onderliggend ziet het er goed uit, zo meent Wellink.

Over de dure euro maakt hij zich geen grote zorgen. Andere landen worden goedkoper voor Nederland en het effect van de stijging van de olieprijs, die in dollars wordt berekend, wordt erdoor afgezwakt. Per saldo is de koersstijging van de euro naar de mening van de bankpresident niet zo onvoordelig.

Echt druk om problemen bij de oudedagsvoorziening als gevolg van de vergrijzing en de afname van het werkende deel van de bevolking maakt Wellink zich ook niet. Er moet bij de AOW wel iets gebeuren, maar “dat moet je niet dramatiseren”. Het deel van de bevolking dat de AOW opbrengt moet groter worden. De pensioenleeftijd van 65 jaar kan omhoog. Dat is niet erg, want de bevolking wordt ook steeds gezonder, aldus Wellink.

• Sans

Dat wil ik best doen, als ik van de overheid een garantstelling dat zij mijn inkomen waarde,- welvaarts- en carrièrevast willen indexeren, ongeacht of ik nog werk of niet en voortgezet na pensionering.

Dat doen ze niet, dus houd ik lekker mijn hand op de knip.

• Dingetje

;-)

• Ma Molton

Ja, ze krijgen een koekje van eigen deeg, we houden de knip dicht.

Ik liep vanmiddag in de P.C. Hooftstraat de duurste winkelstraat van Nederland, alles was al in de uitverkoop (50%) maar ik zag niemand met plastic winkeltasjes, ook elders liepen de mensen in een bomvol Amsterdam te flaneren zonder een cent uit te geven.

We moeten toch terug naar de oude tijden van J.P.? Nou toen gaven we ook geen geld uit, we hadden het niet.

Ik ben erg dwangmatig van mij kunnen ze niet gaan verwachten dat ik op latere leeftijd mijn geld alsnog ga verbrassen.

Ma

• McMama

Ergens las ik dat die Wellink een salaris beurt van ca €350.000. Tja… dan kun je wel wat uitgeven ……..

• Inge

Precies, mensen worden niet voor niets spaarzamer, want in deze tijd sta je zo op straat. Mijn schoonvader begeleidt vanuit het UWV (ja sorry hoor dat hij daar nu net werkt…slik) faillisementen en hij heeft het smoor druk, zelfs op zaterdag werkt hij op dit moment vaak. En hoe durven ze dan zulke uitspraken te doen, geen wonder dat mensen zo op letten………………………..ik kijk ook wel link uit.

Inge

• Margriet

Ze bekijken het maar mooi. Ik hou de hand op de knip.

Als ik zie hoeveel kleding moet kosten, echt bespottelijk. Ik heb er gewoon geen lol meer in om iets te gaan kopen.

En die leuke lange losse sjaals? Die brei ik zelf wel op pen 10. Zo klaar. Mijn breimand van een jaar of 8 terug (met flink wat inhoud) komt weer goed van pas.

Het geeft me een heerlijk nostalgisch gevoel. En het wordt nog hartstikke leuk ook.

Ik spaar voor de verhoging van de vaste lasten. Eerst maar eens kijken hoe hoog de kosten uitkomen volgend jaar. Ik hou van een potje waar ik in ieder geval zonder zorgen een half jaar kan overleven.

Gr. Margriet.

• Rob 944

Inge check je mailbox.

Groetjes Rob 944.

• monique

sjonge jonge zeg kritiek op mensen die teveel op het prikbord plaatsen (id kaart) maar zelf ook met onnozele onderwerpen komen man man man ik snap het niet en wil je mij verwijderen i dont care deze site is niet de enige

vindt alleen dat mc mama ontzettend uit de hoogte doet vreselijk gewoon

kritiek op mensen kijk maar naar je zelf zeg hallo

• Rob 944

Hallo McMama:

Wat meneer Wellink van de Nederlandse Bank beweert klopt gedeeltelijk.

Het spaartegoed WAS 180 Miljard euro.Nadat iedereen in mei/juni 2004 zijn/haar vakantiegeld had gehad,was dit gestegen tot 192 miljard euro.Het vakantiegeld van Nederland is op de spaarrekening gezet.Verwacht wordt dat,door de mindere economische omstandigheden,dit zal oplopen tot 200 miljard in januari 2005……….

Wat hij er niet bij verteld,en ik wel vernomen heb via RTL-Z,is dat bijna DE HELFT (!!) op de bankrekeningen staat van de 500 rijkste Nederlanders.

De 500 rijkste Nederlanders uit de Quote 500 bezitten gezamelijk zo'n 94 miljard euro !

Blijft er voor “ons” over 98 miljard euro gedeeld door 7 miljoen huishoudens is 14.000 euro per huishouden.Nou,ik heb ze niet !

Daar staat tegenover dat Nederlanders bij-elkaar zo'n 190 miljard euro schuld hebben.Hypotheek,leningen,doorlopend krediet,kopen op afbetaling etc….

De pensioenleeftijd oprekken van 65 jaar tot 65+ (noem maar een getal) is bullsh@t !!

De Amerikanen doen het tegenovergestelde van wat wij nu doen.Zij zijn na de aanslagen van 11-9-2001 alles gaan uitgeven.En alles op de Credit Card.Zij lenen en lenen maar……….Ook de overwaarde van huizen is massaal opgenomen,en zijn ze op de pensioenen aan het interen.

De dollar begint langzaam als een plum-pudding in elkaar zakken.Door onze strenge begrotingsbeleid binnen heel Europa,is de euro een sterke(re) munt aan het worden,en zullen alle grote investeerders en beleggers overschakelen van de Dollar naar de Euro !! In China en Rusland zitten héééééél veel Dollars…..

Hierdoor zal de economie aantrekken.Hopelijk verliezen ze daar in Den Haag niet het verstand,en houden de hand op de (staats)knip.Géén grote geldverslindende projecten dus…………

Als dat mogelijk is,en ik zeg als,dan kunnen we eindelijk onze staatschuld (zo'n 250 miljard euro) kunnen aflossen.En kan ik met 65 jaar met pensioen,en mijn (eventuele) kinderen zadel ik niet met een schuld op.

Ik zeg als…………………Mocht het volgende kabinet een kabinet zijn van PvdA,GroenLinks en SP dan kun je het wel vergeten………..Die hebben een kloppende begroting niet echt op hun agenda staan !!

Groetjes Rob-die niet links of rechts is-944.