jaagt de stroom nota omhoog, dus ook daar dienen we het op zijn minst kalmpjes aan te doen.zeker alles wat aan de buitenkant van je huis hangt.
hier geen kerstverlichting
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsHier wel kerstverlichting…Ik heb er wel een tijdschakelaar op ingesteld, en het brandt maar 2 uurtjes per avond. De verlichting zit bevestigd aan een soort pergola, die aan de schuifpui zit, dus in de kamer hoeft dan geen licht aan, alleen kaarsjes, en toch is t licht zat.
Aan de voorkant brandt een kerstlampje van 25 watt, da,s alles…en meteen na de kerst haal ik t weer weg
Voorbeeld 1
40 lampjes in de kerstboom staat gelijk aan een verbruik van 50 Watt
1 kerstster met een lampje verbruikt 25 Watt
Buitenverlicht: een snoer met 40 lampjes verbruikt 50 Watt
Samen is dat 125 Watt
Stel, de verlichting brandt 21 dagen 10 uur per dag. Dat is samen 210 uur. Het elektriciteitsverbruik is dan 125 watt x 210 = 26 kWh. Dat staat gelijk aan 5% van het totale energieverbruik aan licht van een gemiddeld huishouden. Die kosten bedragen zo'n 4,50 euro die extra op de energierekening komen.
Als de lampjes in bovenstaand voorbeeld dag en nacht branden ziet de rekensom er zo uit: 125 Watt x 504 uur = 63 kWh. Dat is 11% van het totale energieverbruik aan licht van een gemiddeld huishouden. De kosten zijn nu ongeveer 11 euro extra op de energierekening.
Voorbeeld 2
Als je flink uitpakt met de kerstverlichting dan zou je rekening er als volgt uit kunnen zien:
Een kerstman of sneeuwpop omlijst met 20 meter lichtslang van 20 x 16,4 W = 328 W
4 x 40 kerstlampjes in de boom en als omlijsting van dak en kozijnen: 200 W
Kunststof poppen met naar schatting 6 lampen erin: 6 x 25 W = 150 W
2 kerststerren: 50 W
Totaal: 728 W
Brandt deze verlichting 10 uur, 21 dagen lang, dan is het elektriciteitsverbruik 728 x 210 = 153 kWh. Dat is al 27% van de het jaarlijkse energieverbruik aan licht voor een gemiddeld huishouden. Ongeveer het percentage dat een televisie verbruikt. Kosten: ongeveer 26 euro. Wanneer de lampjes dag en nacht zouden branden, ben je 62 euro extra kwijt, alleen al aan het elektriciteitsverbruik van je kerstverlichting
Nu ik dit zo zit te lezen krijg ik het schaamrood op mijn wangen. Maar ik laat lekker alle lampjes branden, want ik vind het veel te gezellig. Wij hebben in totaal 4 kerstbomen, een verlicht kerstdorp, een ster, nog wat rimram buiten en het brandt allemaal van 's morgens vroeg tot dat we naar bed gaan.
Dingen waar je van geniet mogen soms best wat kosten is mijn stelling.
Je hoeft je nergens voor te schamen, Heminez.
Mogen we alsjeblieft ook een beetje genieten van al dat licht?
Wij proberen ook zo zuinig mogelijk te leven en soms, heel soms, gaat dat ten koste van je humeur.
Ik vind deze maand zo fijn, dat het me even niet kan schelen.
Ik probeer wel een beetje een evenwicht te zoeken, geen gewone lampen aan maar de kerstverlichting.
Geniet er maar lekker van meid, maak een paar mooie foto's, doe ik oo,k.
Kan ik er een tijdje later me er nog eens aan verlekkeren.
Gro.
Agnes
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?