Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

persoonsbewijs

• BeBo

mag dus idd ook rijbewijs zijn,

net opgezocht bij Ministerie van Justitie,

de rijbewijs heb ik altijd op zak.

En dus gaat het er niet om of je nederlander bent!

Want in een rijbewijs staat niet je nationaliteit vermeld nl!

hier het stukje van ministerie:

Identificatieplicht

Vanaf 1 januari 2005 moet iedereen van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs laten zien als de politie of een toezichthouder (bijvoorbeeld een inspecteur van de arbeidsinspectie of een boswachter) daar om vraagt. Als iemand dat niet kan laten zien, riskeert hij een boete. Daarom is het belangrijk dat iedereen van 14 jaar en ouder vanaf 1 januari 2005 altijd een geldig identiteitsbewijs bij zich heeft.

Men kan zich identificeren met een geldig paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument. Men kan zich niet identificeren met allerlei andere pasjes zoals een bankpas, openbaar vervoerkaart, brommerbewijs of schoolkaart.

De identificatieplicht is een van de maatregelen die de overheid neemt om de veiligheid te vergroten, de aanpak van criminaliteit te versterken en overlast te verminderen. Omdat met de identificatieplicht eenvoudig kan worden gecontroleerd of de gegevens die iemand opgeeft juist zijn, kan de politie makkelijker en sneller haar werk doen.

• eurootje

Hoi.ik heb het ook allemaal een beetje uitgepluist afgelopen week. Het komt er dus op neer dat je NIET een kopie mag laten zien, althans zo'n kopie is dus niet geldig en dan krijg je dus TOCH een boete. Sorry, ik ben maar een eenvoudige “hollander”, dus ik kan het niet anders omschrijven. Dit zijn van die kleine k*t dingen waar ik me ontzettend kwaad om kan maken. Goed, je mag straks niet zonder redenen om je identiteitsbewijs gevraagd worden… maar wedden dat binnen één maand al mensen bekeurd worden ??? Ik vraag me af waar het naar toe gaat.

Het zal “beslist” mijn eigen fout zijn geweest dat ik de afgelopen drie jaar “gerold” ben en natuurlijk nét toen ik (noodgedwongen) mijn paspoort bij me had. Misschien liep ik te langzaam (ik kan niet harder) of weet ik veel, maar verdorie…buiten het aanvragen van een nieuw paspoort kreeg ik ook een boete en dat heeft me verdomd veel geld gekost. Oja, de pas foto's mochtren ook niet ouder dan zes maanden zijn, dus dat was ook nog eens een extra onkostenpot.

Ik vraag me af waarom we niet met een kopie paspoort op zak mogen lopen en, als we aangehouden worden zonder reden (dus niet brandje kijken) we niet bijvoorveeld een dag de tijd krijgen om het origineel op een bureau te tonen….

Ik hoop dat ik het allemaal goed heb geformuleerd….

• inba

ik was nog iets vergeten…. ik ben dus geen eurootje…. :)

• Ma Molton

Waarom ingewikkeld doen?

Als je wordt aangehouden door Co de Boswachter geef je gewoon een verkeerd adres op, je kan je immers niet legitimeren?

Maar zonder dollen; die legitimatieplicht was er al, is uitgebreid, nu dus ook voor kinderen vanaf 14 jaar.

Heb me hier nog nooit iets van aangetrokken, ga echt niet met mijn paspoort rondlopen (is gouden handel op de zwarte markt).

Ik zwalk nog weleens 's avonds laat over straat, nou dat doet Ma zonder handtas, wel altijd een sleutelbos in de hand, word je dan lastig gevallen dan schiet per ongeluk je hand uit (en dat doet zeer)

Ma

• Sans

“Oja, de pas foto's mochtren ook niet ouder dan zes maanden zijn, dus dat was ook nog eens een extra onkostenpot”

Hoe wil men dat dan zien? Ik gebruik nog pasfoto's uit 1994.

• Dingetje

Dan heb je ook nog een “melkmuiltje”. :D

• Sans

Het gaat niet om je uiterlijk, maar om wat in je hersenen zit.

• Dingetje

Kunnen ze op een foto nooit zien.

• Sans

We hebben het niet over wat op een foto te zien is, maar erover of uiterlijk belangrijk was.

• Dingetje

Voor een pasfoto is het uiterlijk wel degelijk belangrijk.