Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schuldsanering vraag beetje spoed achter.

• Lizzy

Marielle,

Zit je in de wettelijke of de minnelijke schuldsanering? Is de daadwerkelijke ingangsdatum al bekend of is dit nog de orientatiefase (die kan lang duren, maar ondertussen moet je de verplichtingen al nakomen die verbonden zijn aan het traject). Vanuit mijn ervaring (juli 2004 aangemeld, nu nog in de orientatiefase en daadwerkelijke schuldsanering wsch. per 1 juli, hopelijk minnelijk) heb je als het goed is de rechten en plichten zwart op wit gekregen, net als hoe het staat met het afdragen van je inkomsten, wat je wel en niet mag houden en welk leefgeld je krijgt. Dat leefgeld is afhankelijk van je gezinssituatie, je draag- en aflossingskracht, in welke schuldsanering je zit en ook bij welke instantie en in welke gemeente. In ons geval (1 volwassene, 1 klein kind en twee katten;-) nu in de orientatiefase 75 euro per week en daarnaast mag ik 46 euro per maand sparen voor onvoorziene uitgaven. Zorg- en huurtoeslag mag ik houden, net als kinderbijslag en restitutie ziektekosten; vakantiegeld, teruggaven belastingdienst, bijzondere bijstand etc. niet. Mits ik daarvoor kosten heb gemaakt die ik terecht terug mag ontvangen. En dan nog: hoe meer ik daarvan naar de schuldeisers laat gaan, hoe eerder ik van mijn schulden af ben en van de schuldsanering. Het is kiezen of delen. Verder geen nieuwe schulden maken, niets meer online kopen, geen auto. Achter alle kwijtscheldingen aan gaan die je kan krijgen. Schuldsanering is een keuze. Maar met verplichtingen. Ik geef toe dat de wachttijden te lang zijn en dat de informatieverstrekking vaak magertjes is. Je moet er zelf achteraan blijven gaan en eerlijk en open zijn. Maar doe je het niet, dan kom je er nooit uit. Boos maken heeft geen zin. Je geld terugeisen ook niet. Heb je je financien uit handen gegeven dan heb je je daarnaar te schikken. In je eigen belang. En daarom wil ik dus niet in de WSNP, maar in de minnelijke weg, zodat ik zelf de controle kan houden en mijn privacy kan bewaren. En: waar een wil is, is een weg. Met minder geld kan je leren omgaan, door creatief bezig te zijn. Te leren wat luxe is en wat niet. Tweedehands kopen en verkopen. Er zijn altijd mensen die het met nog minder moeten doen dan jij, die geen keuze hebben. Dan nog een tip: er zijn hulpverlenende instanties zoals de diaconie van een kerk (hoef je niet gelovig voor te zijn), kledingbank, organisaties zoals Help ons in Nederland www.helponsin.nl. Websites als Gratis op te halen. Voedselbank. Het maakt niet uit of je schulden hebt gemaakt door domheid, materialisme, gemakszucht of door noodsituaties. Je hebt ze, je kan er vrij snel vanaf komen door schuldsanering. Dat is een lange en hoe dan ook moeilijke weg. Maar dan ben je er wel vanaf, en je hebt leren waarderen wat je met weinig geld kan doen. Hoe je van je geld meer kan maken. Maar daar moet je zelf keihard mee aan het werk gaan, het voortouw nemen. Niet alles geloven en klakkeloos mee akkoord gaan. Maar ook precies vragen hoe en wat. Voor wat hoort wat. Je bent geen slachtoffer, je hebt zelf hulp gevraagd en dat is heel goed. zelf de vinger aan de pols houden. De hulpverleners hebben het trouwens steeds drukker omdat steeds meer mensen hulp vragen met schuldsanering. Dat kan je hen niet kwalijk nemen. Ben je ze zat? Dan blijf je maar gewoon met je schulden zitten en zoek je het zelf uit.Maar je hebt er niet voor niks om gevraagd. Ik maak me best wel boos om dat gemekker. Net als met die mensen die in de schulden zitten en pertinent een keer per jaar op vakantie willen. Je hebt niks te willen. Jij bent mensen geld schuldig en dat gaat voor. Klaar. Het is een keihard leerproces. Vergeet die nieuwe schoenen, dat verjaardagscadeau, dat uitje. En weet je? Het leven gaat gewoon door. Zolang je maar een dak boven je hoofd hebt, warm water, licht, te eten en kleding voor je kids. Daar gaat het om.

• marijke

dat is klare taal lizzy goed en duidelijk.

en ik vind het knap van je dat je er zo mee omgaat. Dat het jou gaat lukken om uit de schulden te komen weet ik zeker. Ik hoop dat marielle er mede door jouw verhaal ook uit gaat komen. Het zal veel moeite kosten maar de beloning is schuldenvrij te zijn. Wie wil dat niet?

gr.Diny

• Lizzy

Ook nog even over dat leefgeld, want je zegt: “Even over dat weekgeld is die 40 euro voor 2 volwassenen? want dat zou erop neerkomen dat wij 70 euro zouden krijgen en als dit zo is kap ik er dus direkt mee, hoe je het went of keert op die manier zou ik nooit kunnen leven, niet omdat ik luxe gewent ben helemaaal niet maar met 70 haal ik het gewoon niet”. Ik weet dus niet hoeveel leefgeld je zou krijgen in jouw situatie, maar het zal om en nabij de 70, 80 euro liggen per week. Een heleboel mensen moeten het doen en kunnen het doen van dit bedrag of zelfs nog minder. Maar dat vergt veel creativiteit en kritisch naar je uitgavenpatroon kijken. Zeker met kinderen is het heel moeilijk, maar ook zij kunnen ervan leren. Ik persoonlijk vind dat je nogal hoog van de toren blaast. Nou, dan kap je er toch mee? Dan heb je de schuldsanering dus kennelijk ook niet nodig, en die zorgtoeslag zou niet veel moeten uitmaken dan. Wat wil je nou? Drie a vijf karige jaren maar dan wel schuldenvrij zijn of ik weet niet nog hoeveel jaar je schulden af moeten betalen en nog minder overhouden of zelfs nog dieper in de problemen komen? Ik zou het wel weten. Zeker als je kinderen hebt. En ik weet waar ik het over heb, want ik heb tijden meegemaakt dat ik mij het laatste brood uit de mond moest sparen voor mijn zoontje en het met een verrotte spijkerbroek moest doen. Komop, ga achter die schuldhulpverlening aan, vraag hoe het ervoor staat maar blijf vriendelijk! Wees blij met de mogelijkheid.

• DE_GEKSTE

lizzy je bent een top wijf

en dit bedoel ik goed

• ••••Debje••••

Hoi,

Ik blijf ook netjes ok misschien niet hier weet het maar tegen die mensen ben ik netjes geweest en ook te horen gekregen dat hun niet degene zijn die weten waneer de belastingdienst dit omzet.

kappen doe ik niet al zeg ik dat vaak genoeg ik weet dondersgoed dat ik het nodig heb en dat ik over zo'n 3 jaar zeg maar eruit kan zijn en weer “gewoon” kan leven.

ik probeer nu altijd rond de 70-80 euro per week te gebruiken voor het eten,

maar het is erg moeilijk om zo elke dag normaal te kunnen eten,

dus als jullie daar nog tips voor hebben? ik weet een site meervoorminder.nl? en daar ga ik morgen ook even flink neuzen

Hoop ook echt dat het me gaat lukken,

maar op dit moment zie ik het gewoon somber in en ben bang dat het me dus niet gaat lukken hoe goed ik ook let op me geld..

Verder waren er weer fouten gemaakt daar over de vervolg afspraak

zodoende dat we totaal niks wisten of hoe of wat,

Dat is een 2de ding waar ik dus bang voor ben

Ze maken veel fouten daar papieren die zo een maand kwijt zijn of nu weer fouten met de vervolg afspraak, maar goed moet nog steeds blij zijn met dat ze ons willen helpen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

gr marielle

• grietje

kom hier eens kijken en zoeken, daar zitten allemaal mensen die consuminderen om diverse redenen

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2384

• Lizzy

Dank je Carlo jij mag er ook wezen;-)

• Nathal*e

Marielle, wat je ook gaat doen schuldsanering of niet. Als ik het goed gelezen heb moet je nu al met 70 euro leefgeld rondkomen.

Geloof me, het is echt te doen. Alleen stop met de gedachte: ‘dit red ik niet!’ dat blokkeert de creativiteit die je nodig zult nodig hebben.

Het vereist een omslag van denken, als ware moet je helemaal fris met een open blik naar kijken. Heus je gaat het nog leuk vinden ook als de eerste resultaten binnendruppelen, en, na de schuldsanering zul je hiervan gaan oogsten!

Begin eerst alles op te schrijven wat je uitgeeft, kan in een schriftje, op de pc. Maakt niet uit. Maar dan ook echt alles! ook dat ene pakje kauwgom.

Daarna sorteer je uitgaven onder rubieken, zoals: groenten en fruit, kleding, kadootjes, werk, snoep en lekkers. etc etc.

Dan heb je zwart op wit waar je eventueel kunt afromen of naar goedkope alternatieven zoeken. Zo ontdek je ook je sluipkosten.

Dan stel je de vragen: heb ik het echt nodig? kan ik het zelf maken? Zoja..zelfmaken, hoeveel bespaar ik?

Ook gewoon vragen aan mensen hoe zij het doen. Dus niet samen mopperen, maar misschien heeft diegene net de tip waarvan jij zegt: zo had ik het nog niet bekeken!

En misschien hoor je of lees je wat..dat zo vreemd is, of zo onwennig dat je het maar laat terwijl het wel kan besparen. Probeer het, geef het een kans. Afserveren kun je beter doen na eigen ondervinding dan op een vooroordeel.

Hoe dan ook, je situatie is nu eenmaal zo dat je wel wat moet doen. Een verandering in je levensstijl moet zien aan te brengen. Mopperen is af en toe lekker, stoom afblazen moet ook. Maar laat je hierdoor niet van de wijs brengen. Zet je talenten en creativiteit als wapen in.

• beachy

Hoi Shauri,

Ik ben het helemaal met je eens. Toen wij in de WSNP terecht kwamen werd ons ook gezegd dat als we niet konden rondkomen, we dit aan moesten geven en dan kon er gekeken worden of het verhoogd kon worden, maar niets is minder waar. Wij moeten met z'n drieën (mijn man, ik en een zoon van 12) rondkomen van 70 euro per week. Dat halen we dus echt niet. Voordat ik in de WSNP kwam hield ik na het betalen van de schulden meer over dan nu, omdat mijn man en ik allebei een inkomen hebben. Gelukkig hoeven we nog maar 1 jaar en ik kan niet wachten totdat het zo ver is. Ik raad ook iedereen aan, mits je allebei werkt, om eerst naar andere oplossingen te kijken zoals een minnelijke traject voordat je een WSNP-aanvraag indient, want ook wij vinden dat de WSNP echt ******* is.

• Lizzy

Iedereen die van zijn schulden af wil komen, werkend of niet, d.m.v. schuldhulpverlening gaat soweiso eerst het minnelijk traject in. WSNP kan pas worden aangevraagd als het minnelijk traject niet lukt om welke reden dan ook.