Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geld, geld en nog eens geld.

• Mo1

En ook hier weer een gezin met problemen. Je snapt het niet he, hebben toch echt een aardig inkomen samen en toch weten we in de shit te komen.

Afijn, een lang verhaal kort makend: ik wil graag hulp (heb het idee dan nog op tijd te zijn), maar heb een man waar hier ABSOLUUT niet mee over te praten valt…

Dan krijg je dus wel buikpijn ja :o( . Verder prima kerel, maar niet als het over dit geldprobleem gaat en zéker niet als ik het over schuldhulpverlening wil hebben. Een gigantische schaamtegevoel en vooral het “bij een ander kan het wel en bij ons niet”-gevoel is sterk bij hem. Tuurlijk vind ik het ook niet leuk (zwak uitgedrukt), maar ik wil wel schuldenvrij leven.

Je krijgt misschien 80 euro per week om van te leven (gezin met 4 personen) en dat is niet veel, maar als ik eerlijk ben, hebben we dat nu ook om van te leven. Of eigenlijk niet eens, want ik haal het maar snel van de rekening vóór er weer vele rekeningen afgeschreven zijn. Dan kom je toch op hetzelfde uit he? Ik ga meer werken en daar ben ik ook wel heel blij mee hoor, maar blijft het nu echt een druppel op de gloeiende plaat? Ik wil absoluut geen nieuwe leningen meer afsluiten, word gek van de banken, maar mijn man wilt dus niet naar de GKB… Zucht… Hij wilt ook niet met andere mensen hier over praten en ik zit hier dus met pijn in mijn maag.

Eigenlijk ben ik het zelfs zo zat, dat ik al aan een scheiding zat te denken en dan de schulden maar verdelen en zelf in de sanering terecht zien te komen. Geen idee of het kan en tja..ik wil dit ook niet zo. Man“lief” weet dit trouwens, ik ben er openhartig in. Maar nut heeft het dus niet.

Gelukkig is dit forum er, kan ik meelezen en tips er uithalen. En wellicht kan hij dit ook eens lezen, zien dat hij echt de enige niet is, met dit probleem.

Mo1

• Goh

Hoi Mo1,

Ik kan mij je gevoel helemaal voorstellen, want je wil er wel eens vanaf, of in ieder geval er zicht op hebben dat het ophoudt zonder grote problemen.

Zeer veel mensen komen in de financiële problemen, van veel verdieners tot minima aan toe, bedrijven en huishoudens, dus je bent zeker niet de enige, velen zijn je al voorgegaan en vele zullen nog in de problemen gaan komen…..

Zoals met alles moet je ook je relatie tot geld eerlijk en zuiver onder de loep nemen en in de spiegel kijken wb je gedrag. Hoe is het zo gekomen, dat is goed om te weten om een volgende keer te voorkomen.

Je zou je man kunnen overtuigen door de slechte (mogelijke) senario's te laten zien, en schuldsanering is een van de minst slechte keuze.

Heb je al je rekeningen al eens doorgenomen en gekeken wat niet écht van belang is? Alles doornemen en bezuinigen geeft al vaak eerste resultaten. Het scheelt al waar je je boodschappen haalt en wat voor producten je koopt, koop je alles nieuw of zijn er 2e hands mogelijkheden, zijn er eventueel spullen die je via marktplaats zou kunnen verkopen?

Meestal valt er in die acties al wat ruimte te maken, zoniet dan is het idd noodzakelijk om je man te overtuigen.

Sterkte en succes

Goh

• martine

Oorspronkelijke tekst verwijderd door moderator.

• Mo1

Ik heb mijn tv gids abo, boekenclub, sportclub e.d. opgezegd. Ik doe de boodschappen bij Lidl en voor sommige dingen bekijk ik de aanbiedingen. Mijn auto is een rammelbak, die er waarschijnlijk uit kan gaan. De kapper zie ik zelf niet eens, hoewel..niet helemaal waar, die zie ik op de kapperschool (gratis). Daar mogen ze zich op mijn hoofd uitleven. Van die wsnp forum ben ik zojuist lid geworden. Bij de bank hebben we vorig jaar een terug betalingsregeling voor onze roodstand getroffen (100 euro in de maand en zo lopen we in), mijn eigen bankrekening gelijk roodstand gestopt. Was terug betaald en gezorgd dat het niet meer kon. Wat was ik trots op ons! Maar nu…zucht ik krijg het gewoon weer niet voor elkaar.

Kleding krijgen we eigenlijk wel veel, heb lieve mensen om mij heen :o). Wat mijn relatie betreft. Ik vind het erg moeilijk om er “objectief” naar te kijken. Want denk ik zo over hem, doordat we deze problemen hebben, of zou ik net zo denken, als ik veel geld had? Het houdt me erg bezig moet ik zeggen. Ik geloof dat ik net zo zou denken, mét geld op de bank. Aan de andere kant zouden we misschien toch minder naar reageren (niet op de kinderen trouwens, die merken vast wel wat hoor, maar ze zien er erg gelukkig uit en zo gedragen ze zich ook), als we geen geldproblemen hadden. We leren elkaar behoorlijk kennen. Na heel wat jaren (zijn 14 jaar bij elkaar), zien we nu meer in en meer onze slechte kanten van elkaar. Uiteraard ik niet alleen van hem, hij ook van mij. Moet wel eerlijk blijven.

In de echte wsnp wil ik niet terecht komen. Ik wil het liefst een minnelijke schikking, als ik het goed zeg. Heb veel info gezocht de afgelopen weken en denk dat dit nog redelijk zal gaan.

Het is dus een kwestie van overtuigen. Ik doe mijn best echt wel, maar het gaat zó moeizaam en zeker als je thuis ook tegen een muur op loopt…

Maar mensen, jullie weten niet half hoe blij ik ben, dat ik hier mijn zegje kan doen :o). Het steunt en misschien word ik dan wel zo sterk, dat ik gewoon dat kantoor binnen zal lopen en mijn man voor het blok zet hier mee.

• Goh

Goed open en eerlijk verhaal van je.

Je relatie moet hier niet op stranden vindt ik zelf. Samen eruit komen en daarna kan je altijd nog evalueren.

Ga open het gesprek aan met je man, stel jezelf kwetsbaar op, bespreek je angsten samen en geef feedback aan elkaar.

Moeilijkheden kom je altijd wel tegen samen, en je kan elkaar ook verbazen met elkaars reactie of gedrag, maar dáár kan je samen weer van leren. Als je dat goed afstemt samen en elkaar tegemoet kan treden en weer kan vinden, bn je juist een stap verder gekomen en dichter naar elkaar toegegroeid in de relatie.

Nu hebben jullie samen een probleem, en zaak is dat weer samen op te lossen. Neem desnoods alle mogelijkheden door, vraag je man: hoe zou jij het oplossen, welke mogelijkheden zie jij dan nog?

Hier kan je veilig je verhaal doen, en anoniem en het is voor velen herkenbaar. Je bent nooit de enige met dergelijke problemen.

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen.

• ynna

Maak eens een bestand in excel. Zet bovenaan het inkomen en daaronder de vaste lasten. Tevens de aflossingen die lopen. Misschien als hij het zwart op wit ziet staan dat het beter overkomt. Zeg dat je wil bezuinigen en dat hij mag kiezen. Scheiden heeft geen zin want als hij niet erkent dat er schulden zijn zal hij ze waarschijnlijk ook niet betalen. Komen alle schulden op jouw nek terecht.

• sunny

Schrijf dan ook op waar je je geld aan uitgeeft dan vind je de ‘lekken’ wel.

Kijk ook eens voor tips op het prikbord van consuminderen.

• Marianne

Niet als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Wat hij ook doet hij is ten alle tijden ook verandwoordelijk voor ale schulden.

Ik moet zeggen ik heb niet het hele verhaal gelezen hoor :?:?

• ynna

Ja hij kan dan wel verantwoordelijk zijn maar als hij niet wil betalen komen de schuldeisers bij de partner. Gemeenschap van goederen of niet. Er blijft wel een vordering op de niet betalende partner maar daar heb je in principe niks aan.

• Marianne

Ze kunnen bij hem ook beslag leggen hoor ze pakken meestal degene met het meeste inkomen

Loonbeslag e.d

En gaat zij voor schuldhulpverlening of wsnp dan gaan ze beide voor het volle pond hoe dan ook, hij komt er nooit onderuit.