Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

deprimerend

• Lizzy

Heeft de stadsbank dan zo'n andere regeling dan andere gemeentelijke minnelijke schuldhulptrajecten? Bij mij schreven ze zelf alle schuldeisers aan en werd er wel een regeling getroffen; in die tussentijd heb je dan ook geen last van deurwaarders etc. Uiteraard moest ik wel allereerst zorgdragen voor het afbetalen van preferente schulden, maar ook daar was altijd een regeling voor te treffen. Ik heb geen ervaring met justitiele schulden, maar het is zaak dat je die als eerste z.s.m. betaalt, ook als je in een schuldhulpverleningstraject zit. In de aanlooptijd naar het wettelijk traject werden alle aflossingen tijdelijk bevroren totdat er een akkoord was van de rechtbank tot toelating WSNP. Overigens heeft het minnelijk traject bij mij bijna twee jaar geduurd omdat een schuldeiser weigerde mee te werken. En ja, ik heb ook tijden meegemaakt dat het avondeten bestond uit een boterham met pindakaas en ik zelf verder niks at omdat ik vond dat mijn zoontje wel gezond moest eten. Gelukkig zijn er ook nog voedselbanken en diaconieen, die ons hielpen om door die zware tijden heen te komen. Ik weet niet in welke gemeente je woont, maar die stadsbank heeft er dan wel een puinzooi van gemaakt. Misschien een zaak voor de Ombudsman of bij je gemeente aankaarten?

• Ayana

Lizzy,

Ik weet ook niet waar de stadsbank mee bezig is en was want ik ben helaas niet de enige.

Ik ben er nu wel mee bezig met een advocaat en klachten in gestuurd.

Ben nu bezig met Limor weet niet of je het kent hoor.

Er staan 5 hulpverleners met een bek vol tanden wat ze allemaal lezen over de stadsbank en hun gang van zaken.

ik begon met 7000 schuld mede door de brand en ik was niet verzekerd (omdat de stadsbank de premie niet had betaald) en nu jaren later door meerdere dingen zoals de huurtoeslag en stoppen met werken kon ik rekeningen niet betalen zit ik op 35.000 schuld en geloof me of niet de werkelijke schuld was ongeveer 17000 maar omdat ik af moest wachten van de stadsbank en de schuldeisers eerlijk moest behandelen volgens hun kon ik voor 80 euro regelingen treffen.

Daar kwam ik natuurlijk niet ver mee!!

Dus de deurwaarders die moesten wachten bleven komen en bleven er kosten boven op drukken.

Geloof me als je op google stadsbank in drukt sta je versteld van wat je leest.

• Lizzy

Tjongejonge, het is toch wat. Denk je met een professionele instantie te maken te hebben, helpen ze je dus alleen maar verder in de schulden. Ik hoop echt dat die stadsbank dan aangepakt wordt! Kun je niet terecht bij een andere schuldhulpverlenende instantie?

• Ayana

Ik ben nu bezig met Limor die helpen op meerdere vlakken Psychish etc..

Ik wil graag de bewindvoering in zodat mijn zoontje thuis kan komen als er weer rust in de tent is.

Want op deze manier word het erger en erger…

• Martin1971

Hallo Ayana,

Ik vindt het erg te lezen dat je bij de stadsbank niet op de juiste manier geholpen wordt.

Maar ik verbaaste me ook over de zin:

BIJV: een rekening van 61.23 die niet is betaald naar de deurwaarder gegaan is nu 666.79.

Wist jij dat een deurwaarde ongeveer 15% van de openstaande rekening aan incassokosten mag berekenen en meer niet.

Het bedrag wat jij noemt is 1000% van het te incasseren bedrag.

Ik zou als ik jou was toch nog wat kritischer naar je rekeningen kijken want als je allemaal van dit soort rekeningen heb dan kan ik ze aardig voor je laten slinken.

Voor de rest sluit ik me bij Lizzy aan

Groeten

Martin

• Ayana

Hey Martin,

Dus je bedoeld dat ik die incasso kosten niet hoef te betalen als ze meer dan 15% zijn ?

Want ik zweer het je (heb bewijzen) ik heb er echt veel die dan hoger zijn en dan bedoel ik echt hoger dan het bedrag.

Ik wist dit helemaal niet en ook de mensen die mij nu proberen te helpen (limor) hebben mij hier ook niks van verteld.

Als dit echt waar is is er voor mij weer een lichtje van hoop gaan branden :)

Zo bijv een rekening van VODAFONE 630.00 en nu 2600 pffffffffffffff

IS DIT WAAR MET DIE INCASSOKOSTEN ???? PLAESE TELL ME!!!!!!!!!

Want de meeste schulden zijn schulden die boven op schulden gekomen zijn op die manier…… hoop snel van je te horen ?

• Ayana

Mijn contact persoon van Limor is nu voor mij bezig met stichting “stuiver”zegt dat jullie iets ?

Ik wil graag een bewindvoerder of iets dergelijks zodat ik toch weer wat rust krijg.

• Ayana

Hey Martin,

Dus je bedoeld dat ik die incasso kosten niet hoef te betalen als ze meer dan 15% zijn ?

Want ik zweer het je (heb bewijzen) ik heb er echt veel die dan hoger zijn en dan bedoel ik echt hoger dan het bedrag.

Ik wist dit helemaal niet en ook de mensen die mij nu proberen te helpen (limor) hebben mij hier ook niks van verteld.

Als dit echt waar is is er voor mij weer een lichtje van hoop gaan branden

Zo bijv een rekening van VODAFONE 630.00 en nu 2600 pffffffffffffff

IS DIT WAAR MET DIE INCASSOKOSTEN ???? PLAESE TELL ME!!!!!!!!!

Want de meeste schulden zijn schulden die boven op schulden gekomen zijn op die manier…… hoop snel van je te horen ?

• Lizzy

Hoi Ayana, kijk hier eens over die incassokosten: http://www.deombudsman.nl/site/content/Rubrieken.asp?SbRubrkID=9&ContentID=229

En voor de WSNP: http://www.wsnp.rvr.org/

Hou er rekening mee dat de rechter ook mensen niet kan toelaten tot de WSNP, met name als hij vindt dat je schulden echt aan jezelf te danken zijn/je er zelf niet genoeg aan gedaan hebt om uit de schulden te komen/je onverantwoord bezig was. Het zou handig zijn als je zwart op wit bewijzen hebt dat jouw stadsbank de boel heeft verkl**t. Succes!

• Martin1971

Ayana,

Ja mijn verhaal klopt, alleen moet ik het je wel even uitleggen.

Hoewel geen enkel misverstand kan bestaan over welke kosten incassobureaus in rekening mogen brengen, doen veel incassobureaus toch vaak net alsof hun neus bloedt en brengen kosten in rekening die zij helemaal niet in rekening mogen brengen. Het is de bedoeling dat er ongeveer 15% van de openstaande rekening aan incassokosten berekend mag worden. Hoe hoger het bedrag is, hoe lager dit percentage wordt. Als een incassobureau een veel hoger percentage in rekening brengt, wijs ze daar dan op! Er bestaat een mooi lijstje waarop precies staat hoeveel incassokosten er maximaal in rekening mogen worden gebracht. Naast deze kosten mag men dan nog een aantal specifieke kosten in rekening brengen die ze hebben moeten maken, maar die kunnen nooit meer dan een paar euro bedragen. De kosten die in het lijstje genoemd worden zijn de maximale kosten, dus dan moet er ook wel het nodige werk zijn verricht alvorens dergelijke kosten in rekening worden gebracht. Incassobureaus brengen echter meestal al meteen de maximaal toegestane kosten in rekening en soms zelf nog meer. U kunt zich voorstellen dat een incassobureau heel blij is als u al na een briefje besluit de rekening plus die kosten te betalen. Dat is echt makkelijk verdiend dan voor ze. Als u een beetje lef heeft, maar u wilt toch wel betalen, dan kunt u altijd proberen die kosten omlaag te krijgen. Geef dit aan in een brief.

Per 1 april 2005 mogen incassobureaus maximaal de volgende buitengerechtelijke kosten in rekening brengen:

Hoofdsom. > Max. kosten incl. BTW

€250 > €44,03

€500 > €89,25

€1.250 > €178,50

€2.500 > €357,00

€3.750 > €535,50

€5.000 > €714,00

€10.000 > €833,00

€20.000 > €952,00

€40.000 > €1.190,00

€100.000 > €1.785,00

€200.000 > €2.975,00

€400.000 > €4.165,00

€1.000.000 > €5.355,00

meer > €6.545,00

VOORBEELD: Als u een rekening van 560 euro open heeft staan mag er maximaal 178,50 aan kosten in rekening worden gebracht. Als men dat bedrag al na een briefje in rekening brengt, is dat natuurlijk absurd. Probeer daar, met goede argumenten, een deel vanaf te krijgen.

Als u besluit het bedrag in termijnen af te lossen, dan moet u goed opletten. Eerst wordt uw betaling van de incassokosten afgetrokken, dan van de rente en als laatst pas van het bedrag dat betaald had moeten worden.

Het kan zo zijn dat een schuldeiser kosten heeft gemaakt om het terug te vorderen bedrag in ontvangst te nemen.

Deze kosten brengen ze in rekening van de schuldenaar en moet binnen alle redelijkheid liggen.

Als ik dan even als voorbeeld neem, een bedrag van 60 euro open staan en 660 euro terugvorderen is niet in alle redelijkheid.

Je schuldeiser en incassoburo is daarmee in strijd met artikel 6:97 en 6:98 van het burgelijke wetboek.

Met andere woorden: je kunt gewoon een brief schrijven naar het incassoburo met daarin de vraag ze willen verantwoorden waarom het in te vorderen bedrag meer dan 15% bedraagt en of ze willen verklaren waar ze dat aan hebben besteed (dat zijn ze wettelijk verplicht).

Indien ze dit niet doen kun je gewoon naar een advocaat gaan en vragen of ze een nette brief willen sturen waarin ze om een verklaring vragen.

Maar ik durf te wedden dat ze bij de eerste brief al het bedrag met honderden euro's laten slinken.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Je kunt hier nog even alles nalezen.

Het burgelijke wetboek.

http://www.bewindvoerders.net/forum/viewthread.php?forum_id=6&thread_id=44

Problemen met een deurwaarde of incassobureau ?

http://www.bewindvoerders.net/forum/viewthread.php?forum_id=21&thread_id=27

Documenten (gedrachtscode voor incassoburo's en incassokosten).

http://www.bewindvoerders.net/administration/downloads.php?aid=a9a6d04e2e250342&download_cat_id=1