Ayana,
Ja mijn verhaal klopt, alleen moet ik het je wel even uitleggen.
Hoewel geen enkel misverstand kan bestaan over welke kosten incassobureaus in rekening mogen brengen, doen veel incassobureaus toch vaak net alsof hun neus bloedt en brengen kosten in rekening die zij helemaal niet in rekening mogen brengen. Het is de bedoeling dat er ongeveer 15% van de openstaande rekening aan incassokosten berekend mag worden. Hoe hoger het bedrag is, hoe lager dit percentage wordt. Als een incassobureau een veel hoger percentage in rekening brengt, wijs ze daar dan op! Er bestaat een mooi lijstje waarop precies staat hoeveel incassokosten er maximaal in rekening mogen worden gebracht. Naast deze kosten mag men dan nog een aantal specifieke kosten in rekening brengen die ze hebben moeten maken, maar die kunnen nooit meer dan een paar euro bedragen. De kosten die in het lijstje genoemd worden zijn de maximale kosten, dus dan moet er ook wel het nodige werk zijn verricht alvorens dergelijke kosten in rekening worden gebracht. Incassobureaus brengen echter meestal al meteen de maximaal toegestane kosten in rekening en soms zelf nog meer. U kunt zich voorstellen dat een incassobureau heel blij is als u al na een briefje besluit de rekening plus die kosten te betalen. Dat is echt makkelijk verdiend dan voor ze. Als u een beetje lef heeft, maar u wilt toch wel betalen, dan kunt u altijd proberen die kosten omlaag te krijgen. Geef dit aan in een brief.
Per 1 april 2005 mogen incassobureaus maximaal de volgende buitengerechtelijke kosten in rekening brengen:
Hoofdsom. > Max. kosten incl. BTW
€250 > €44,03
€500 > €89,25
€1.250 > €178,50
€2.500 > €357,00
€3.750 > €535,50
€5.000 > €714,00
€10.000 > €833,00
€20.000 > €952,00
€40.000 > €1.190,00
€100.000 > €1.785,00
€200.000 > €2.975,00
€400.000 > €4.165,00
€1.000.000 > €5.355,00
meer > €6.545,00
VOORBEELD: Als u een rekening van 560 euro open heeft staan mag er maximaal 178,50 aan kosten in rekening worden gebracht. Als men dat bedrag al na een briefje in rekening brengt, is dat natuurlijk absurd. Probeer daar, met goede argumenten, een deel vanaf te krijgen.
Als u besluit het bedrag in termijnen af te lossen, dan moet u goed opletten. Eerst wordt uw betaling van de incassokosten afgetrokken, dan van de rente en als laatst pas van het bedrag dat betaald had moeten worden.
Het kan zo zijn dat een schuldeiser kosten heeft gemaakt om het terug te vorderen bedrag in ontvangst te nemen.
Deze kosten brengen ze in rekening van de schuldenaar en moet binnen alle redelijkheid liggen.
Als ik dan even als voorbeeld neem, een bedrag van 60 euro open staan en 660 euro terugvorderen is niet in alle redelijkheid.
Je schuldeiser en incassoburo is daarmee in strijd met artikel 6:97 en 6:98 van het burgelijke wetboek.
Met andere woorden: je kunt gewoon een brief schrijven naar het incassoburo met daarin de vraag ze willen verantwoorden waarom het in te vorderen bedrag meer dan 15% bedraagt en of ze willen verklaren waar ze dat aan hebben besteed (dat zijn ze wettelijk verplicht).
Indien ze dit niet doen kun je gewoon naar een advocaat gaan en vragen of ze een nette brief willen sturen waarin ze om een verklaring vragen.
Maar ik durf te wedden dat ze bij de eerste brief al het bedrag met honderden euro's laten slinken.
Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.
Je kunt hier nog even alles nalezen.
Het burgelijke wetboek.
http://www.bewindvoerders.net/forum/viewthread.php?forum_id=6&thread_id=44
Problemen met een deurwaarde of incassobureau ?
http://www.bewindvoerders.net/forum/viewthread.php?forum_id=21&thread_id=27
Documenten (gedrachtscode voor incassoburo's en incassokosten).
http://www.bewindvoerders.net/administration/downloads.php?aid=a9a6d04e2e250342&download_cat_id=1