Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voeding

• thea

Hi,Ik zou graag meningen willen horen over de inhoud van het pakket van de voedselbank,waarom;

Afgelopen week voor het eerst naar de voedselbank gegaan,ik heb tot 18 dec.een zg NOODPAKKET,ik ging met het zweet in m'n handen daar naar toe in de hoop geen bekende tegen te komen,gelukkig waren er maar 2 vrouwen(buitenlandse).

Toen ik alles (blindelings)had ingepakt kregen die 2 dames een heel leuk tasje aangeboden van Linda de Mol als ze het niet wilde konden ze het daar laten,ik kreeg dat tasje NIET(noodpakket)!Thuis gekomen heb ik alles eens goed onder de loep genomen en zonder ondankbaar te lijken was echt het enige waar men iets aan zou kunnen hebben;brood,paar sinaasappels,2 (uitgedroogde)prei,pakje suiker,rijst,de rest;chips enz.alles zo goed als over de dd en totaal niks te maken met “voedselpakket”de groots mogelijke onzin.

De mensen die de voedselpakketten aan het sorteren zijn zouden toch moeten weten wat een voedselpakket inhoud bv boter,kaas,eieren,vlees,vis,groente,aardappelen enz.om daar een week van te kunnen ETEN???

Komende week ga ik nog 1x en als het dezelfde nonsens is dan ga ik niet meer!

• swaney

Bij een ander persoon dat ook een voedselpakket ontvangt van de voedselbank zag ik dat ze een totaal andere inhoud beschreef.Ik denk dat dit per voedeselbank kan schelen. Wel zitten er naast groente, brood ed. vaak een hoop snacks in. Over datum betekent nog niet dat het product bedorven is. Wel kan er een verandering van smaak ontstaan. Ik weet niet of je tv programma “Effe geen cent te makken” hebt gezien, maar daar wordt getoond dat voedselbanken een groot tekort aan koelmogelijkheden hebben en ook op zoek zijn naar gekoeld transport om de distributie van goederen van A naar B gekoeld te kunnen verzorgen. Het zou wel fijn zijn wanneer er voor jou wat meer bruikbare spullen in zouden zitten, maar deze instantie is natuurlijk afhankelijk van wat men door de diverse leveranciers krijgt toegeschoven. Hopelijk is volgende week iets beter. Wanneer je van de prei het buitenblad verwijdert, ziet deze er weer als nieuw uit en kun ze snijden en verwerken in een gerecht Vlees, vis ed. zijn voorlopig nog niet in voedselpakketen te verwachten..

• thea

Beste Swaney,

Dank je voor je antwoord,uiteraard zijn de voedsel banken afhangelijk van wat de winkels/supermarkten naar de distributiecentra's brengen maar écht waar,wat ik in dat “voedselpakket”had was eigenlijk voor weg te gooien,inderdaad zaten er veel te veel snacks in,wat ik niet onder voedsel versta.Vanmiddag de sinaasappels uitgeperst,aangezien ze dus heel zacht waren,was de sap heel bitter en dus ook niet om te drinken,dit dus over de inhoud waar van ik van dacht dat dat goed was.

Denk niet dat ik een verwend nest ben,echt niet!Wel erger ik mij dat een voedselpakket een voedselpakket moet zijn en niet het afval van ??? die het dan maar dumpen dan zijn ze er ook vanaf,nou ik ben nog geen varken en ben blij dat ik geen kinderen meer thuis heb wonen want die zouden zich dan vol moeten proppen met chips(over de dd) enz.swaney schreef:

>

> Bij een ander persoon dat ook een voedselpakket ontvangt van

> de voedselbank zag ik dat ze een totaal andere inhoud

> beschreef.Ik denk dat dit per voedeselbank kan schelen. Wel

> zitten er naast groente, brood ed. vaak een hoop snacks in.

> Over datum betekent nog niet dat het product bedorven is. Wel

> kan er een verandering van smaak ontstaan. Ik weet niet of je

> tv programma “Effe geen cent te makken” hebt gezien, maar

> daar wordt getoond dat voedselbanken een groot tekort aan

> koelmogelijkheden hebben en ook op zoek zijn naar gekoeld

> transport om de distributie van goederen van A naar B gekoeld

> te kunnen verzorgen. Het zou wel fijn zijn wanneer er voor

> jou wat meer bruikbare spullen in zouden zitten, maar deze

> instantie is natuurlijk afhankelijk van wat men door de

> diverse leveranciers krijgt toegeschoven. Hopelijk is

> volgende week iets beter. Wanneer je van de prei het

> buitenblad verwijdert, ziet deze er weer als nieuw uit en kun

> ze snijden en verwerken in een gerecht Vlees, vis ed. zijn

> voorlopig nog niet in voedselpakketen te verwachten..

• lord wanhoop

ik vraag me af of je wel snapt wat een voedselbank is. een voedselbank is een instantie die afhankelijk is van wat de winkeliers overhouden en tegen de datum is. houden winkeliers deze week veel chips over ja dan heb je mazzel dan zit er zelfs chips in en als die dan over de datum is nou dat mag hoor want de datum op de verpakking moet je niet teveel waarde aan hechten en komt niet op een week. in jou geval is het ook nog eens een noodpakket dus jij krijgt het geen wat de voedselbank over heeft gehaouden na het klaarmaken van de pakketten en ja dat is altijd minder dan dat de andere krijgen en anderespullen. er zit iedere week wel brood bij drinken groente maar verwacht geen vlees ga er maar van uit als je dit pakket niet had gekregen dan had je geen vlees kunnen kopen en het is niet de bedoeling dat de voedselbank jou hele koelkast vult maar dat hij hem zo goed mogelijk aanvuld. van mij uit gaan er echt alleen maar complimenten naar de voedselbanken in nederland. en oke er zitten wel eens dingen tussen die niet lekker meer zijn maar de een kijkt naar de buitenkant van een prei en de ander is er creatief mee. heb je geen vrede met wat je krijgt heb dan vrede met het deel wat je wel lust en/of kan eten want als 50% eetbaar is heb je nog steeds meer in de kast dan je zelf op had kunnen brengen.

moest het ff kwijt

• swaney

Hoi Thea, Ik zie je niet als iemand die verwend is, maar meer teleurgesteld is. Ik kan me zo voorstellen dat je de verwachting had dat er meer voeding in het pakket zat. Soms zit er ook wel eens soep in het pakket o.i.d. Misschien kun je de volgende keer de snacks uit het pakket halen en aan iemand geven die ook het pakket ophaalt. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar lees bij anderen dat ze er wel erg mee geholpen zijn. Zie het gewoon als een tijdelijke aanvulling en gebruik wat je kunt gebruiken. Ik zag trouwens op tv dat er niet zachtzinnig met de producten zoals fruit wordt omgegaan. Hele rijen staan de pakketten in te pakken en dat moet snel, omdat het om duizenden pakketten gaat.

• Alexandra

Hoi Thea

Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je eerst al over een hele hoge drempel moet stappen om naar een voedingsbank te gaan en je dan ook nog een pakket krijgt waar je niet een warme maaltijd van kunt klaarmaken de teleurstelling heel groot is en dit heeft niets met ondankbaarheid te maken, maar met de realiteit om te overleven!

Het hangt er ook vanaf waar je woont, hier bij ons heb ik nu een aantal malen een pakket gezien en de producten die hierin zaten waren er veel echt over de datum heen en onbruikbaar - maar vooral de vacuum groente die bol stond omdat het zo over de datum was, broden die verschillende keren zijn ontdooid en weer zijn ingevroren en nu zo hard en droog dat je er iemand mee dood kunt slaan, en dan nog de vele pakken cakemeel en sterrenthee die over zijn van kerstpakketten, ik ken een jonge vrouw die heeft 12 pakken cakemeel staan - maar geen oven om er een cake van te maken, kippepoten die in een gebruikte tas worden gedaan en aardappelen vol met spruiten of zo zacht dat ze echt niet meer lekker smaken! Alleen de blikgroente is bruikbaar - ook al is de datum verlopen, deze kun je nog gewoon eten!

Als ik dan de pakketten zie in andere steden, elke dag verse groente en fruit en broden die je nog met gemak kunt invriezen en in sommige plaatsen ook nog eens een stukje vlees of snoep voor de kinderen!

Ik weet dat de voedingsbanken geweldig goed werk doen, petje af voor alle vrijwilligers die zich elke dag weer inzetten om hun medemensen te helpen, maar laten ze dan ook de producten goed controleren want het is toch niet de bedoeling dat het eten in de container wordt gegooit omdat het gewoon niet te eten is!

Het hoeven echt geen luxe pakketten te zijn, daar vragen de mensen niet om, als er alleen al aardappelen en groente in zitten zodat ze voor het gezin een maaltijd kunnen maken!

Alexandra

• Alexandra

En ik vraag mij af of jij wel weet hoe groot de drempel is waar mensen over heen moeten om naar een voedingsbank te gaan!

Hier bij ons zit het afhaalcentrum voor de pakketten tegenover een grote flat, op de dag dat de mensen de pakketten komen ophalen staat iedereen die thuis is in het flatgebouw te kijken om te zien of er misschien ook mensen tussen zitten die ze kennen ——– wij mensen zijn nou eenmaal nieuwsgierig en sensatiebelust ——- maar voor degene die daar naar binnen moet gaan is het een verschrikking en ik heb al veel van deze mannen of vrouwen gehoord dat ze het liefst een zak over hun hoofd wilden doen!

En dan kom je vol verwachting thuis met het pakket - vaak het hele gezin erom heen - en dan pak je van alles uit waar je of niets aan hebt of wat echt zuur is - pakken melk die bol staan - en dit geef je toch niet aan je kinderen of wel?

Maar voor de mensen die als vrijwilligers werken bij de voedingsbank lijkt mij het ook niet prettig om dit soort produkten in te pakken waarvan ze kunnen zien dat het eigenlijk niet meer kan, maar door een tekort aan vers materiaal het toch maar in het pakket stoppen, dit moet voor deze mensen ook heel frustrerend zijn!

Wat dat betreft heb ik een enorm respect voor het beleid van Lidl, al het brood wat zaterdagmiddag nog over is mogen mensen gratis meenemen!

Hier op de zaterdagmarkt kun je aan het eind van de middag als ze gaan opruimen gratis groente en fruit krijgen, want anders wordt er veel weggegooid!

Alexandra

• thea

Hoi,Alexandra

Gelukkig dat jij het begrijpt!Heus heb ik veel respect voor die mensen die de pakketten doen,toch zou ik het “kaf van het koren splijten”als ik daar als vrijwilliger de pakketten zou doen,want een blinde kan toch zien dat een BOL pak melk gevaarlijk is!Om dus maar een voorbeeld te geven.Verder wil ik je bedanken voor de tip van de LIDL die zit tamelijk in mijn buurt.

Dank je,TheaAlexandra schreef:

>

>

> En ik vraag mij af of jij wel weet hoe groot de drempel is

> waar mensen over heen moeten om naar een voedingsbank te gaan!

> Hier bij ons zit het afhaalcentrum voor de pakketten

> tegenover een grote flat, op de dag dat de mensen de

> pakketten komen ophalen staat iedereen die thuis is in het

> flatgebouw te kijken om te zien of er misschien ook mensen

> tussen zitten die ze kennen ——– wij mensen zijn nou

> eenmaal nieuwsgierig en sensatiebelust ——- maar voor

> degene die daar naar binnen moet gaan is het een

> verschrikking en ik heb al veel van deze mannen of vrouwen

> gehoord dat ze het liefst een zak over hun hoofd wilden doen!

>

> En dan kom je vol verwachting thuis met het pakket - vaak het

> hele gezin erom heen - en dan pak je van alles uit waar je

> of niets aan hebt of wat echt zuur is - pakken melk die bol

> staan - en dit geef je toch niet aan je kinderen of wel?

>

> Maar voor de mensen die als vrijwilligers werken bij de

> voedingsbank lijkt mij het ook niet prettig om dit soort

> produkten in te pakken waarvan ze kunnen zien dat het

> eigenlijk niet meer kan, maar door een tekort aan vers

> materiaal het toch maar in het pakket stoppen, dit moet voor

> deze mensen ook heel frustrerend zijn!

>

> Wat dat betreft heb ik een enorm respect voor het beleid van

> Lidl, al het brood wat zaterdagmiddag nog over is mogen

> mensen gratis meenemen!

> Hier op de zaterdagmarkt kun je aan het eind van de middag

> als ze gaan opruimen gratis groente en fruit krijgen, want

> anders wordt er veel weggegooid!

>

> Alexandra

• lord wanhoop

ik wet dondersgoed hoe hoog de drempel is want wij zitten zelf ook bij de voedselbank dus dat is het hem niet maar ik schaam me er beslist niet voor ik ben in een situatie tercht gekomen waar ik zelf niet de regie over had. daardoor in de wsnp terecht gekomen en als ik dan zie hoeveel mensen zich inzetten voor mij mensen die mij nooit gekent hebben dan heb ik zoiets van jongens ik kan jullie alleen maar dankbaar zijn voor wat jullie voor mij doen en als ik dan soms iets moet dumpen dan is dat niet anders. maar ik heb het idee dat er een beetje erg overdreven word als je praat over pakken melk die bol staan. ook hier zitten er dingen in die over datum zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet meer te eten zijn. en dat er gezocht word dat er dingen tussen ziten die dezelfde dag nog op moeten daar moet je niet over zeuren want dan heb je toch mooi die dag te eten. wees dankbaar voor wat er voor je gedaan word

• Alexandra

Eigenlijk hoeft niemand zich te schamen om naar de voedingsbank te gaan, enige die zich moeten schamen is ons kabinet, en dan vooral CDA minister Verhagen die het zo mooi weet te vertellen, ik zou hem wel eens willen zien rondkomen van 50 euro per week voor een gezin!

En het is helaas niet overdreven dat er pakken melk in de pakketten worden gedaan die bol staan, kip/kerry over de datum - wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn!

Wij hebben aan de “bel getrokken” en nu zit er in elk pakket een briefje over de voedingswaren die over de datum zijn en welke je nog goed kunt gebruiken, en dit is niet uit ondankbaarheid maar om de mensen erop te adviseren dat er voedingswaren in zitten die ook nog eens gevaarlijk kunnen zijn voor speciaal ouderen en kleine kinderen! Blikken die over de datum zijn kun je nog heel goed gebruiken en we hebben uitgevonden dat je van cakemeel ook lekkere zoete pannekoekjes kunt maken!

Ik weet dat voedingsbanken af hangen van de goede wil van winkels en leveranciers maar beter een half gevulde doos met goed spul erin dan een volle doos waarvan je de helft weg moet gooien, want dit moet niet alleen frustrerend zijn voor de vrijwilligers die het inpakken, maar vooral voor de gezinnen die er zo blij mee zijn omdat de voorraadkasten en de koelkast leeg zijn!

Als je op tv kijkt naar een aantal grote steden waar ook voedingsbanken zitten dan zie je dat er verse groente/aardappelen en fruit wordt ingedaan zodat gezinnen een maaltijd op tafel kunnen neerzetten!

En nogmaals, we mogen blij zijn dat er zoveel vrijwilligers zijn die elke dag weer in Kledingbanken en Voedselbanken staan te werken om gezinnen te helpen!

Voor deze mensen heb ik een enorm respect!

Alexandra