Het is een heel verhaal, ik zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.
Vorig jaar mei hebben we een huis gekocht. Een (malafide) adviseur heeft ons met de aankoop begeleid. We wisten toen niet dat hij niet het beste met ons voor had. Wij hadden eigenlijk nooit een huis kunnen kopen maar deze man vertelde dat het prima kon. Mijn man maakte per maand bijna 1000 euro aan overuren (en dat elke maand, vast). Dit mocht bij het inkomen geteld worden en zo kochten wij ons huis. Al met al heeft het heel lang geduurd voordat we ons huis echt kochten en kregen pas in oktober de sleutel. We moesten steeds opnieuw andere papieren indienen (zo stelde hij de boel steeds uit en wij begrepen niet waarom). Achteraf wist hij ook niet meer te handelen want t lukte hem niet een hypotheek te verzorgen voor ons. Inmiddels waren we van adviseur veranderd want de 1e had er zon rommeltje van gemaakt. De verkoper kwam er al door in de problemen. Hij had het beste met ons voor en stelde steeds de datum voor ons uit bij de notaris, tot hij ook niet meer kon, hij kocht ook een huis. We kregen nog een paar dagen en dan moest hij zich terugtrekken. Dat zou betekenen dat wij de 10 % kk aan onze broek zouden krijgen. Onze nieuwe adviseur, heeft er echt alles aangedaan om een hypotheek te kunnen krijgen (elke bank werd terughoudend ivm de crisis). Met als gevolg dat wij een torenhoge hypotheek hebben. We konden immers niet meer terug. (we hebben voor dit hele gedoe 3000 euro schadevergoeding gekregen, de man zit nu al een poosje in de gevangenis, want hij bleek dit bij meer gezinnen te hebben geflikt). Maar dan nu het volgende, mijn man kan ivm de crisis en terugloop van werk geen overuren meer draaien.
Ons inkomen met vaste overuren: +- 3200,- nu: +- 2300,- vaste lasten: +- 2100,- (alle belastingvoordelen meegerekend).
200 tot 300 euro over voor de hele maand voor 6 personen. Alles moeten we hiervoor doen. De kids zijn al gestopt met sporten, de zwemles staat in de wacht. Onze auto gaat het weekend op marktplaats en zo verkoop ik al een heleboel overbodige spulletjes, daar doen we boodschapjes van. Vorige week hadden we eigenlijk een bruiloft, nou ja bruiloft, savonds een receptie. Heb gezegd dat we geen oppas konden krijgen. Werkelijke reden: geen geld voor kado, geen geld voor een setje nieuwe kleding, geen geld voor benzine of openbaar vervoer. Volgende week vieren we sinterklaas: met een kadobon van 15 euro van bart smit. Dan haal ik nog wat van marktplaats. Moeilijk hoor, het vreet heel erg aan ons. Mijn man is geestelijk helemaal op, elke minuut die hij vrij heeft, slaapt hij, is al veel afgevallen.
Nou dachten we dus ons huis weer te gaan verkopen en dan goedkoper huren. Maar we zullen dus nu met verlies verkopen, dan houden we dus een restschuld, want we kunnen de hypotheek niet afbetalen. En de tijd dat we ons huis in de verkoop hebben staan, en we gaan huren, hebben we dubbele maandlasten. Dat kan dus ook niet.
Een afspraak met onze financieel adviseur hebben we al gemaakt, maar die man kan pas eind volgende week komen.
Misschien weet een van de lezers raad? Het verhaal is vast heel warrig geschreven.. We zijn op en weten niet meer hoe te handelen.
Oja, de 3000 euro schadevergoeding hebben we gebruikt voor de verbouwing van onze zolder, daar hebben we 2 kamers en een washok gemaakt. Dan zou het huis wel meer waard kunnen zijn maar de huizenprijzen zijn hier enorm gedaald dus dat voordeel zal wel wegvallen.
ano die het niet meer weet.