Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bietsen, jatten of hoe je het noemt

• tja

Graag ontvang ik reacties van ouders die ervaring hebben met financieel verantwoord kinderen opvoeden en ervaren dat ze dan toch gaan bietsen, jatten of anderszins de boel verdraaien.Dit omdat ik dit zelf ervaar en ook van andere ouders (bijstandsmoeders, alleenstaande ouders) hoor dat dat een probleem is. Voor alle duidelijkheid: geen preken aub, maar praktische en werkbare tips. bvd

• Sans

O, dat ken ik nog uit de jaren tachtig van school. Een tweeling van een bijstandsmoeder, die bij elke gulden, die je te veel kreeg van je ouders, naast je stonden om mee te kunnen delen in de zak chips en dergelijke. Tot ik ze eens regelrecht heb uitgemaakt voor armoedzaaiers, toen waren ze verdwenen. Zo lang je geld had, was je hun vriend.

• lucy

Je voelde je zeker machtig toen je hun voor armoedzaaiers had uitgemaakt. Bij jouw is het ikke ikke en de rest kan stikken. Als hier de hongersnood uitbreekt dan ben jij als eerste die gaat jatten. Je bent een arrogant dom zielig figuur

• Sans

Nee, zeker niet. Ze waren strontvervelend. Je eerste zin is een bergijpelijke reactie de rest is geraaskal. Tegenwoordig zijn daar goede medicijnen voor.

• tja

Eh, juist, deze discussie bedoelde ik dus niet, toen ik deze draad startte.Ik bedoelde een open discussie hoe om te gaan met enerzijds de drang van jongeren om erbij te horen, en anderszijds de behoefte om onze jongeren een goede fininciele opvoeding te geven, en daarbij het effect te vermijden dat ze gaan jatten, draaikonten, etc vanwege het geconsuminder/bezuinigen van hun ouders.

• Sans

Klopt, maar je riep een oude ergernis bij me op. Maar terug naar de eigenlijke discussie.

Jongeren moeten geleerd krijgen, dat ze zich juist kunnen onderscheiden door niet overal bij te willen horen, maar bewust eigen keuzes te maken. Ik zou nooit een mobiele telefoon gekocht hebben, mocht dat in de jaren tachtig al hebben bestaan en nu heb ik er ook geen, omdat de meerwaarde daarvan me nog altijd onduidelijk is. Waar die meerwaarde heeft, is het huren ervan voldoende.

Zo ontgaat me ook de meerwaarde van merkkleding. Het enige waar ik op let, is dat er geen kunststoffen in de kleding zitten, dus dat ze van katoen of een ander natuurlijk materiaal zijn. Deze kleding is verrassend goedkoop. Merkkleding bavat vaak juist kunststoffen. Bovendien begint de echt dure kleding pas bij de 1000 euro; dat is er ook aan af te zien. Veel merkkleding ziet er vaak shabby uit.

Kortom er zijn goede argumenten om al die overbodige spullen niet te kopen, het is dus een kwestie van het overdragen van deze argumenten en het ontkrachten van de tegenargumenten.

• lucy

Die medicijnen heb jij nodig Sans. Je hebt een trauma overgehouden van bijstandskinderen die om chips zaten te bietsen.

• Sans

Dan mag je tevens mijn reactie daarop verzinnen, want ik heb er geen tijd voor.

• Rob 944

Hallo:

Ik ken het probleem.

Ik ben een jongeman van 36 jaar.Ook mijn ouders hielden in de jaren 80 de hand zeer fors op de knip.Dat waren echt de crisisjaren.

Wat mij nog het best voor ogen stond is het moment dat ik 16 werd.

Mijn ouders waren bereid de helft mee te betalen aan mijn bromfiets.Ik werd min of meer gedwongen om een Honda MB 5 te kopen,want een Honda MT 5 was een stuk duurder (2e hands dan).

Een Honda MT 5 was helemaal “in”,en je was helemaal de bink als je een Honda MTX had.Dit zijn beide “cross”modellen.De Honda MB 5 was een race-model.

Ik kreeg mijn eerste krantenwijkje toen ik bijna 18 was.Toen ging ik echt mijn eigen geld verdienen,en was ik vastbesloten om een Honda MT of MTX te kopen.Die is er nooit gekomen.Wel kwam er een motorfiets,een Honda CB 900 F.

Mijn vader wilde dat niet hebben,maar ik zette (kost wat kost) gewoon door.

En vanaf toen is het begonnen.Weer kwam er een krantenwijk bij,en toen nog één.

Ik had dus 3 krantenwijken (en folders) en ging elke vakantie gewoon werken via een uitzendbureau.Daar heb ik nog een vast bijbaantje aan overgehouden.

Ondertussen kwam ook mijn eerste auto.En ondertussen ging ik ook gewoon nog naar school.

Eind jaren 80 had ik dus een auto (zeker geen kleintje),een motor en een vriendinnetje.En ik kon uitgaan.Ik hield ook altijd wat achter de hand.

Mijn zus daarentegen had een hekel aan vieze handen (van de drukinkt) en had dus nooit geld.

De tijden zijn veranderd.Ouders zijn vaak 2-verdieners en vinden het riskant/zielig om hun kinderen s'avonds (bij weer en wind) de straat op te sturen voor een folder/krantenwijk.Dan maar wat extra zakgeld !! Bij ons worden regelmatig geen folders bezorgd,omdat er geen bezorgers zijn !!

Een kranten/folderwijk is dus de oplossing.Deel de wijk precies in tweeën.Dat scheelt de helft aan bezorgtijd.En niet zeuren dat je moe bent……….of dat je het niet zoekt………Gewoon doorzetten.

Nu heb ik een huurhuis (4 slaapkamers en een garage).De motorfiets is al 7 jaar weg.Ik heb nu 2 auto's.Een Porsche en een klassieke Mercedes.Verder heb ik mijn opleiding afgemaakt,en wat cursussen gedaan.Ik heb een vaste baan in 3-ploegendienst.

Alles gaat gewoon zijn gangetje.Géén vrouw,geen kinderen,nooit getrouwd geweest,helemaal niets van dat……….Ook nooit schulden gehad…………

Ik heb wel ooit geldzorgen gehad.Maar dat is gelukkig nu voorbij.

Groetjes Rob 944.

• Marion

Hallo Tja

Heb vaak hier discussie's met me jongste dochter dat ik te eerlijk ben….Ik heb het idee dat ze nergens niks jat/steelt …….maar dat weet je nooit zeker

Laatst haar vriend had op zijn werk een laptop “gevonden” ik hoorde hier pas van toen ze fikse ruzie erover hadden bij meneer A kon hij zeg maar 250,== ervoor krijgen bij meneer B kon hij 450,==krijgen hij had de laptop al op internet gezet……

Ik zei,nadat aan gehoord te hebben :Hebben zijn ouders niet gezegd dat je zoiets aan de politie moet melden ,of iemand anders…..ik ben te eerlijk werd er gezegd…

Vind het heel moeiljk om ze op te voeden in deze maatschappij…..

nouja hopelijk..heb je hier wat aan…..

Jhonneke