Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarom ik geen geld-zorgen heb

• Ma Molton

Ik ben opgegroeid in een tijdperk dat nog niet alles vanzelfsprekend was, er kwam niet zomaar stroom uit het stopcontact, geen gas automatisch uit de leiding, nee we hadden muntmeters, je moest vooraf je muntje betalen, was er geen geld genoeg in de knip dan zat je in het donker.

De kachel liep nog op kolen, ook dat werd vooraf betaald.

De huur van de woning werd wekelijks op zaterdagmiddag (als het geldzakje binnen was) door de huisbaas opgehaald.

M.a.w. het was bijna onmogelijk om in de schulden te geraken.

Tegenwoordig zijn de mensen “betaal achteraf” gewend en komen zo in de problemen, het is zo makkelijk hé geld uitgeven wat je nog niet hebt.

Ook zijn wij als tweeverdiener altijd uitgegaan van 1 salaris, daar moeten we het van doen. Voor ons is het, uitgaande van 1 salaris, niet mogelijk om een dure hypotheek af te sluiten.

Door deze manier van leven zijn wij volkomen finacieel onafhankelijk en kan ik zelfs als ik wil stoppen met werken.

Waarschijnlijk vind men mij een ouwerwetse tut maar mensen probeer nou eens je kosten vooruit weg te zetten, laat je niet verleiden voor impulsaankopen. Al die dure spullen gaan met een paar jaar ook weer kapot, slijt je spullen op.

Wat heeft een mens in principe nou nodig? Een huis met wat basisspullen, kookgelegenheid, bed.

Ja ik weet het, gezondheid is het allerbelangrijkste.

Ma

• Anna.M

Mee eens Ma ,ook wij leven van 1salaris met een kleine hypotheek gelukkig wel

Wij kunnen er van rondkomen ,hebben weinig eisen.

het valt mij alleen wel op ,dat ik steeds meer, moet doen,of laten om niet in het rood te komen.

Het is niet de hypotheek€198,- ,kleding,eten,maar de andere lasten die steeds hoger worden

telefoon

Nuon

OZB

Unive

Auto(wij kunnen hier echt niet zonder op het platteland)

Krant al 15 jaar samen met de buren

Geen verdere abonnementen

etc

Het is gek ,ondanks dat wij een ;normaal; leven leiden zie ik de toekomst niet zo rooskleurig en denk erover om toch ook maar op zoek te gaan naar een partimebaantje.

Kinderen die als ze 16 jaar zijn veel meer gaan kosten (school)

Desalnietemin verbaas ik mij erover als ik om mij heen kijk ,hoeveel mensen er nog kennelijk veel geld hebben(nieuwe kleding ,nieuwe auto,nieuwe meubels ,vakantie etc)

Maar mischien zijn dat de mensen wel die inderdaad in die leningen trappen (een andermans boeken zijn duister te lezen)

Onze enige lening is dat kleine hypotheekbedrag en dat voelt heeeeeel goed

• Rob 944

Hallo allemaal:

Wat doe ik hier ? Ik heb geen geldzorgen (meer) en een flink spaarbankboekje…..2 auto's…………lieve huisdieren……

Hoe kwam ik hier ? Weet ik dat nog ? Ja,dat weet ik nog heel goed………..

Ik zat te kijken op TMF,en daar kwam een spotje.Het spotje was bedoeld om de jeugd erop te wijzen,wat het gevaar van lenen is.Ook kwamen mensen aan het woord die van hun kinderen ( of “vrienden”) nog fors geld te goed hadden.

Er werd een website-adres getoond.Dit adres klopte niet ( www.nooitmeerlenen.nl ) en werd ik doorgelinkt……….en nog eens doorgelinkt………..En toen zat ik hier…

Ja,echt waar !!

Ik was gewoon nieuwsgierig.Hoe mensen op (zeer) jonge leeftijd zich zo in de schuld kunnen werken.Het begint schijnbaar met die mobiele telefoons en dat stomme ge-SMS………Ik heb 2 mobiele telefoons,ééntje is 7 jaar oud (koelkast of baksteen in jeugdtaal) en de ander is 3 jaar oud.Beiden gekregen van mensen die zich er een hadden laten aansmeren,en er niets mee konden !!

En hoe komt de jeugd aan het geld voor hun rokertjes ? Ik weet het niet.

Ik werk in 3-ploegendienst.De ploegentoeslag en de reiskostenvergoeding wordt weggesluist naar een spaarrekening.Van de rest kan ik goed leven.Heel goed zelfs……….Ik ben niet zo veel eisend.Mijn huis is een allegaartje van meubels,maar past wel bij-elkaar.

Verder ging vorige week mijn stereo-toren na 19 jaar trouwe dienst stuk.En echt goed stuk…………..Mijn moeder had nog een stereo-toren staan die,op de CD-speler na,nog goed was.Deze stond al jaaaaaaaaaren stof te happen.Stofdoek eroverheen gehaald,eigen DVD-speler erop aangesloten,en……….klaar !!

Vorige maand was mijn computer stuk.Ik heb een “budget-set” gehaald,zoiets wat uit de collectie gaat……..Alleen de toren hoor !! Monitor,printer(s) en speakerset waren nog goed.Pas als deze computer ontploft (of iets dergelijks),koop ik een hele nieuwe.Geldt ook voor mijn 11 jaar oude TV,maar ik koop dan geen nieuwe.

Laatst een bod gedaan op een plasma-TV van 2 jaar oud.“Wegens verandering van interieur,past de TV niet meer bij ons”…………Ja ja,tsssssss…Helaas werd de TV mij niet gegund………..Jammer……….

U bent dus niet de enige waar alles kapot gaat………….

Maar ik heb makkelijk(er) praten.Ik sta er alleen voor.Maar heb geen kinderen.Ben nooit getrouwd geweest.Nee………..Ook nooit samengewoond.

“Scheiden doet lijden” zeggen ze wel eens.Iemand gaat weg of valt weg.Je wordt door je ex of door anderen financieel uitgekleed…………….En dan gaat het hard.

Sterkte ermee………..

Groetjes Rob-die vakantie heeft-944.

• Sans

Maar tegenwoordig ‘tel je niet meer mee’ als je niet minimaal één keer per jaar nieuwe meubels aanschaft op een meubelplein. Grote onzin natuurlijk, want wie bekommert er zich nu om zoiets alledaags als een stoel of bank, die maar één functie heeft. Verder vind ik breedbeeld-TV, de magnetron, de mobiele telefoon grote onzin.

• Rob 944

Hallo Sans:

Ik tel wel degelijk mee………..Echt waar.Naar een anderhalf jaar oude BMW wordt bij ons op het werk niet omgekeken.Naar een 5 maanden oude Vectra ook niet !!

Echt niet !! Mensen hebben bewondering voor mijn bijna 18 jaar oude Porsche 944.En voor mijn 26 jaar oude Mercedes loopt de halve fabriek leeg………..

Ik vraag mijn collega's wel eens met welke auto ik de volgende dag moet komen !

De Mercedes is hoog favoriet !!

De breedbeeld TV,magnetron en mobiele telefoon onzin ?

Wat mij vroeger een halve dag kostte om te ontdooien,kost mij nu 2 minuten.Mokje melk 2 minuten in de magnetron en het kookt.Je kan het ook met een pannetje op het gas.Duurt 5 minuten,pan kookt over of brand aan,daarna afwassen……….

De mobiele telefoon is echt mijn besparingstip.Scheelt mij 300 euro per jaar !!

Die rottige vaste telefoon (waar iedereen toegang tot heeft !!) met zijn abonnementskosten………..

En een breedbeeld TV ? Graag,maar dan niet nieuw.

Ik ga niet naar een oude TV zitten kijken met een zeer vertekend beeld en het geluid van een krakende plastic zak.Die tijd is geweest.Dat heet vooruitgang !!

Wasdrogers,afwasmachines en close-in boilers.Dat zijn de stroomvreters.En je hebt ze ook niet echt nodig.Althans,ik niet………..

Er staat bij mij een kast in de kamer (donker eiken) die bijna 20 jaar oud is ! En nog geen hoekje er vanaf.Mijn eethoek moet ik wel vervangen.Van de stoelen breken bijna de leuningen af.2 stoelen zijn ooit al gerepareerd.

Op de meubel-boulevards zul je mij niet vinden.Ik kijk wel op www.marktplaats.nl

Er zijn altijd wel mensen die hun (vaak nog bijna nieuwe) spullen zat zijn,om wat voor reden dan ook…….

Groetjes Rob 944.

• McMama

Dat ben ik toch echt niet met je eens hoor Sans. Het maakt mij werkelijk niets uit wat een ander heeft en wij leven ernaar. Wij hebben in het verleden wel wat zaken (financieel) verkeerd aangepakt en moeten daardoor nu stevig consuminderen. Over een jaar of 5 zullen we helemaal boven Jan zijn. Minstens zolang wil ik nog blijven werken bij McD. Het is nogal lichamelijk werk, met late diensten en zo, en ik ben niet meer een van de jongsten. Sterker nog… ik ben de oudste werknemer in ons filiaal. Ook slokken onze 4 kinderen veel geld op. De oudste studeert, de 2e gaat aankomend jaar studeren, no 3 doet MBO en de jongste gaat aankomend jaar naar de middelbare school. Wij komen voor geen enkele vergoeding in aanmerking, dus tel uit je (niet aanwezige) winst. Het is niet anders en wij zullen er veel voor over hebben om onze kinderen alle kansen te bieden voor zover dat mogelijk is.

• hoi

ik ben opgegroeid in een tijdperk waarin wel alles vanzelfsprekend is,het was vast makkelijker geweest als ik eerst een aanloop had gehad met muntjes in de gasmeter te doen.

maar nee hoor toen ik mijn volwassenheid naderde kwam de mobiele telefoon in opkomst,de pinpas werd uitgevonden en een trendy interieur past daar dus ook bij.

waar je vroeger met je zuinig gespaarde geld,meubels kocht(donker eiken) en daar de rest van je leven mee wilde doen is niet meer.

je hebt nu computers(had je vroeger niet),weet nog heel goed dat er website adressen kwamen op de televisie,dat ik dacht wat is dat nou in vredesnaam.

ik ben nu bijna 30,heb de overgang van platenspeler naar cd speler gemaakt,van videorecorder naar dvd speler.

zelfs nog van antenne op je dak naar kabeltv.

de tijd dat er nog goedkope huizen waren zien veranderen in een tijd dat het niet meer te betalen is,terwijl ik ook niet kon kopen toen het goedkoop was,zat toen nog op school en moest daarna nog opbouwen.

even om duidelijk te maken dat de tijd wel degelijk veranderd is!

veel jonge mensen hebben helemaal niet rustig de tijd gehad om te sparen voor je uitzet,wat vroeger de trend was,maar lopen achter de feiten aan en willen graag meedoen met alle nieuwe dingen,logisch ook!

groetjes!

• Nina

Hoi hoi!

Ja ,het is niet gemakkelijk om je te verzetten tegen al die trends. De producenten richten zich met name op de jongeren omdat die het minst stevig in hun schoenen staan denk ik. Het gevoel ‘erbij’ te horen , past prima in hun reclame campagnes.

Ik denk dan ook dat ouders een plicht hebben om hun kinderen op te voeden met de gedachte dat je, voor je iets koopt, wel moet nagaan of je het nodig hebt. En niet alleen voor de heb. Hoe leuk dat ook kan zijn.

Logischerwijs hollen jongeren achter trends aan omdat ze nieuwsgierig zijn door hun jeugd. Maar als ze al jong leren dat een trend niet ‘ nieuw’ is maar door de producent bedacht om een oud ding nieuw te laten lijken omdat dat beter verkoopt, dan wordt hun wens om het aan te schaffen mogelijk minder dringend.

Het is , vind ik, heel belangrijk om mensen te confronteren met de opzet van producenten. Namelijk het verkopen van producten om er winst uit te halen.

• Inge

Ouderwets, nee dat niet.

Mijn man en ik hebben een riant salaris met zijn tweetjes en een eigen vrijstaand huis (bijna vrij van hypotheek) en 4 auto's en bewust geen kinderen. Maar stel je raakt beiden je baan kwijt en krijgt tegenslagen te verwerken. Ik denk dat we wel zo realistisch moeten zijn dat je dat kan overkomen en dat je in dit tijdperk best in de moeilijkheden kunt komen. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten. Ik schreef ergens ook al over mijn kat die een operatie heeft ondergaan wat mij € 374 kost, je houdt van zo'n dier en je kunt het betalen. Iemand met het minimum zou dat vast ook willen maar kan het misschien niet en doet het toch en komt zo in de geld problemen terecht…..

Ik kan me best voor stellen dat mensen in die situatie terecht kunnen komen…even een voorbeeldje:

Mijn ouders hadden een goedlopend bedrijf, het ging naar verloop van tijd wat minder en mijn ouders gingen scheiden. Het bedrijf ging over de kop. Mijn broertje en ik gingen bij mijn moeder wonen, die kreeg een bijstandsuitkering. Maarrrrrrr wij als kind waren wel dingen gewend, ik had bijvoorbeeld een pony en die wilde mijn moeder mij niet afnemen want dat had ik verschrikkelijk gevonden. Als jong kind zag je de waarde van geld niet zo…..weg dure kleding, barbies, crossfiets enz.

Mijn vader overleed kort daarna en toen kreeg mijn moeder een weduwe uitkering, ook op bijstandnivo maar ze mocht nu wel gaan werken zonder dat ze alles in moest leveren.

Mijn moeder had het er maar moeilijk mee, maar we zijn nooit iets tekort gekomen en hebben er veel van geleerd ook al was het moeilijk.

Dus het kan ook anders lopen, ongewild kun je in een andere situatie komen.

Ook vrienden van ons met 8 kinderen hebben geen baan meer, en ik kan je verzekeren dat je dan erg je best moet doen om rond te komen, ik zie dat wel dat ze het soms moeilijk hebben.

Dus daarom oordeel ik nooit over andermans geldproblemen, dat kan ik nl. ook niet want ik heb geen idee wat er achter zit……

Groetjes

Inge

• Inge

Goh,

Leuk ik heb een Diplomat V8 van 1971 in nieuwstaat…leuk he al die mensen die een oldtimer weten te waarderen…ook mijn B-ascona in topstaat weten ze te waarderen en mijn Commodore GSE B-coupe was ook een nekkentrekker maar die heb ik nu weggedaan, die was te slecht.

Inge