“Restjes eten bewaren we voor de kinderen en door wisseldiensten kunnen we al niet dagelijks koken”. Hoe doen jullie dat dan? Kant-en-klaar maaltijden? Eten bestellen? Dat zijn echt luxe uitgaven. Een goede, verse maaltijd hoeft niet veel tijd en geld te kosten. Ik heb ook niet de tijd/zin om iedere dag te koken maar als je een paar keer een grote hoeveelheid kookt en in de vriezer doet heb je zo een makkelijke maaltijd op tafel. Voorbeeld: koop gehakt bij de Lidl, maak een flinke hoeveelheid gehaktballen met jus en vries die in porties in. Opwarmen en klaar. Idem met zaken als stamppot, pastasaus, aardappelpuree, lasagna. Zeker met de magnetron hoeft het niet meer dan een kwartiertje te kosten. Wat het hier ook goed doet bij zoonlief is rauwe worteltjes als knabbel bij de maaltijd, komkommer etc. als hij in de “gekookte groenten zijn vies” fase zit. Brood gooi je ook in de vriezer. Wat ik zo denk (corrigeer me als ik het mis heb) is dat jullie gewoon gewend zijn aan een bepaalde levensstandaard die in ieder geval voor nu te hoog gegrepen is. Het vereist even het omzetten van een knop en het nauwkeurig opschrijven van al je inkomsten, vaste lasten en uitgaven kan echt helpen om te zien waar het geld nu daadwerkelijk blijft. Soms sta je er gewoonweg niet bij stil omdat je vele zaken als vanzelfsprekend beschouwt. En gaandeweg ga je het zelfs als een sport zien om te kijken of, wat, en hoe iets goedkoper kan. Je wordt er in ieder geval creatief van;-) Het heeft ook te maken met een deel schaamte overboord zetten. Ik heb net een prachtig kastje bij het grof vuil vandaan gehaald; het is puntgaaf en gratis! Ons bankstel is tweedehands maar kostte niets: van een inboedel van iemand uit het verzorgingstehuis. Uiteraard koop ik alle kleding en schoenen voor mijzelf en mijn zoontje tweedehands en ik krijg gelukkig weleens wat van anderen omdat iedereen weet dat ik het allesbehalve breed heb. Ik hoop dat jullie iets kunnen met al de tips en adviezen.