Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe uit het rood

• Lizzy

“Restjes eten bewaren we voor de kinderen en door wisseldiensten kunnen we al niet dagelijks koken”. Hoe doen jullie dat dan? Kant-en-klaar maaltijden? Eten bestellen? Dat zijn echt luxe uitgaven. Een goede, verse maaltijd hoeft niet veel tijd en geld te kosten. Ik heb ook niet de tijd/zin om iedere dag te koken maar als je een paar keer een grote hoeveelheid kookt en in de vriezer doet heb je zo een makkelijke maaltijd op tafel. Voorbeeld: koop gehakt bij de Lidl, maak een flinke hoeveelheid gehaktballen met jus en vries die in porties in. Opwarmen en klaar. Idem met zaken als stamppot, pastasaus, aardappelpuree, lasagna. Zeker met de magnetron hoeft het niet meer dan een kwartiertje te kosten. Wat het hier ook goed doet bij zoonlief is rauwe worteltjes als knabbel bij de maaltijd, komkommer etc. als hij in de “gekookte groenten zijn vies” fase zit. Brood gooi je ook in de vriezer. Wat ik zo denk (corrigeer me als ik het mis heb) is dat jullie gewoon gewend zijn aan een bepaalde levensstandaard die in ieder geval voor nu te hoog gegrepen is. Het vereist even het omzetten van een knop en het nauwkeurig opschrijven van al je inkomsten, vaste lasten en uitgaven kan echt helpen om te zien waar het geld nu daadwerkelijk blijft. Soms sta je er gewoonweg niet bij stil omdat je vele zaken als vanzelfsprekend beschouwt. En gaandeweg ga je het zelfs als een sport zien om te kijken of, wat, en hoe iets goedkoper kan. Je wordt er in ieder geval creatief van;-) Het heeft ook te maken met een deel schaamte overboord zetten. Ik heb net een prachtig kastje bij het grof vuil vandaan gehaald; het is puntgaaf en gratis! Ons bankstel is tweedehands maar kostte niets: van een inboedel van iemand uit het verzorgingstehuis. Uiteraard koop ik alle kleding en schoenen voor mijzelf en mijn zoontje tweedehands en ik krijg gelukkig weleens wat van anderen omdat iedereen weet dat ik het allesbehalve breed heb. Ik hoop dat jullie iets kunnen met al de tips en adviezen.

• Hans

Boodschappen 6personen per week

2zakken aardappels bij lidl 4,20

6potten/blikken groente bij lidl 3,00

2maal verse groente uit de aanbieding 2,00 deze week b.v. witlof 90cent kilo lidl

1 pak rijst bij de lidl 1,60

2pakken spaghetti bij lidl 0,90

2 potten spaghettisaus 2,00

roerbakgroente 1,00

2zakken friet bij AH 1,40

1doos 20frikandellen AH 2,10 (voor langdurig gebruik)

5 broden a37 cent p/s lidl 1,85

Broodbeleg 5pakjes bij lidl of aldi 4,00

Zoetigheid op brood 3,00 (voor langdurig gebruik)

Smeerboter 0,60 (hier word heel weinig boter gegeten)

5pakjes bakboter 3,50

2pakjes gehakt bij lidl 4,00

Braadworst 2pakjes a 5stuks bij lidl 3,40

Kipfilet 1kilo bij lidl 5,29

Drinken 2kannen a 5liter in Duitsland 2,60

Resterende vlees 10,00 vaak nog minder kopen wij aan het eind van de dag in de opruiming tegen 30 of 50% korting i.v.m. de datum het kan dan nog weken zelfs maanden in de vriezer bewaard worden.

Afwasmiddel 1,00

Vloeibaar wasmiddel voor kleding 6liter 1,00 (maken we zelf)

Bijzondere gerechten zoals b.v. roti 5,00

3flessen shampoo 3,00

Closetpapier (pak van 12 rollen) 3,00 (langdurig gebruik)

2pakken senseo 3,60

Fruit in de aanbieding 2,00

Totaal €75,00

Veel wat op dit lijstje hoef je niet elke week te kopen zoals frikadellen, afwasmiddel, closetpapier, zoetigheid op brood enz. met het gevolg dat je dit bedrag niet elke week nodig hebt dit is een eerste investering en daarna kom je vaak nog niet aan de 70euro en dan kan je aan het eind van de week kijken of je nog chips e.d. gaat kopen. Drinken halen wij 1keer in de maand in Duitsland (komt het meeste vlees ook vandaan) daar kost een kan van 5liter drinken 1,29 en de kinderen drinken het liever dan cola e.d.

Die 10euro aan vlees komen we over het algemeen niet eens aan ook dat kopen we over het algemeen in Duitsland en daar betaal je voor een kilo karbonade 2,22 en als je dan nog de mazzel hebt dat er nog 30% af gaat dan halen we gelijk meerdere kilo’s ineens. De grap is wel als je in Duitsland het vlees echt goedkoop wil hebben moet je niet avonds maar ochtends gaan. Juist door dat wij eens in de zoveel tijd naar Duitsland rijden houden we wekelijks geld over alleen de week dat we naar Duitsland gaan is het ff tellen. Brood ligt altijd in de vriezer en word pas uit de vriezer gehaald als het gegeten word en dan het aantal sneden wat er gegeten word dus het brood zal nooit oud worden.

En zelf vind ik 1ding heel belangrijk, ga niet je boodschappen in een half uur doen maar in een halve dag kijk continu naar de aanbieding knip bonnen uit plak stikkers bij de c1000 en ga zo maar door. Wij nemen er echt de tijd voor. De prijzen hierboven zijn standaard prijzen en vaak zijn dingen in de aanbieding nog goedkoper te vinden.

• swaney

Mooi lijstje Hans, maar haal jij je brood ook in Duitsland, want bij onze Lidl en AH zijn de goedkoopste broden 49 cent.

• Hans

wij halen het brood bij lidl voor 37cent

• Ma

Mooi lijstje HAns ik ga er eens mee aan de slag.

Heel toevallig gaan wij ook een keer in de tijd naar duitsland voor goedkoop vlees, die kannen van 5 liter sap ken ik niet. Wat zit daar dan voor drinken in?

En dat vlees wat je haalt aan het eind van de dag, is dat dan bij appie? Volgens mij doen ze dat hier aan het eind van de dag niet met die 30 of 50 % korting..

En het fruit komt van de markt? Wij halen nl heel veel fruit en dat komt alleen al wel tot 10 euro.

Ik ga maar eens proberen met je lijstje….

• Hans

die kannen halen wij in emmerich, elten en rees dus ze zijn bijna overal te krijgen vaak zit er bij die winkels wel een apparte getrankenmarkt en daar hebben ze die kannen het is appel, kersen en sinas maar zonder prik de kinderen zijn er dol op.

dat vlees dat moet je continu in de gaten houden wij hebben toevallig deze week in duitsland voor 35euro vlees gehaald en daar kunnen we wel 2weken mee verder was in de aanbieding en nog eens die korting er af. maar zoals karbonade daar betaal je 2,22 voor maar dan ziten ze aan een stuk en moet je ze alleen nog ff van elkaar afsnijden/hakken. en ook als we geen vlees nodig hebben maar het er wel af kan en het is super goedkoop dan halen we het toch want voor het zelfde geld kan je je geld de week erna wel voor andere dingen gebruiken

• han

Iedereen hartelijk dank voor alle tips adviezen en reacties. Ik heb nogal een discussie veroorzaakt… :-)

die zg. extraatjes zoals kleren: ik zou graag eens nwe kleren kopen. Steek me echt niet maandelijks in het nieuw en m'n vrouw ook niet. De bank waar we nu op zitten is inmiddels 20 jaar oud en best wel aan vervanging toe en die droomcruise voor ons 4en zal ik maar annuleren. Ik ga dagelijks op de fiets werken; 8km heen en 8km terug door weer en wind. Ik denk dat me dat niet vlug iemand zal nadoen zeker gezien de samenstelling van de route die ik moet afleggen. Ik heb m'n auto verkocht -ja we hadden er twee-

Als ik rood staan nu laat blokken bij de bank staat een aardig bedrag open waar ik hoogstens de hoogste vaste lasten van kan betalen dus of dat nu zo zinvol is? Dan krijg ik een betalingschterstand omdat ik andere dingen niet kan betalen. ik wil graag een regeling treffen om hier uit te komen maar ik denk dat ik het verkeerd begrijp zoals ik 't omschrijf?

• han

Heb in verkeerde topic geantwoord zag ik… heb nog een auto en die kan niet weg ivm vervoer kinderen peuterspeelzaal boodschappen e.d.

Ik ben meer dan ooit bereid om een levensstijl op te geven om hier uit te komen. Laten we daar van uitgaan. Vraag: als ik rood staan laat blokkeren bij de bank hou je toch geen cent meer over om van te leven, in mijn geval tenminste? Dan wordt de roodstand weggewerkt en hou je nog net genoeg geld over om je huur te betalen. Of werkt dit op een andere manier?

• Lizzy

Als je in de schuldsanering zou zitten zijn dat geen noodzakelijke redenen waarom je een auto zou mogen houden; ik heb mijn auto ook weg moeten doen en doe dus alles op de fiets of in uiterste nood met het ov;-) Zat ouders die ik ken zonder auto en die redden het ook allemaal met flink wat kunst- en vliegwerk. Maar goed. Stel dat er 2000 euro per maand aan inkomsten binnenkomen en daarvan wordt 1000 euro roodstand aangezuiverd dus dan hou je nog 1000 euro over voor je vaste lasten en andere uitgaven. Reken ook even vakantiegeld erbij, heffingskortingen etc. Dan moet je met een paar maanden zuinig leven toch echt behoorlijk ingelopen zijn op dat krediet danwel de boel helemaal hebben kunnen inlopen en uit het rood zijn. Het punt is dat niet helemaal helder is om hoeveel geld (inkomsten), vaste lasten en roodstand het hier gaat; kun je daar wat meer duidelijkheid over verschaffen? Praten we over duizenden euro's per maand aan kredietlimiet of “slechts” iets als 500 of 1000 euro? Je schreef zelf al eerder dat je je afvroeg waar het geld nou precies blijft wat uitgaven betreft.

• Lizzy

Het klopt dat je uit de schulden kan komen en blijven door bewuster met je geld om te gaan en je koopgedrag te veranderen; spullen verkopen is geen prioriteit maar alle kleine beetjes helpen om extra geld te genereren voor een korte periode. Bovendien kan je je zo realiseren dat je veel te veel overbodige troep in huis haalt.