Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe uit het rood

• han

Roodstand a 2000,- maandelijks aan het begin van de maand al. Daar gaan dan weer de nodige cr. card kosten af voor levensonderhoud van de vorige maand. Inkomsten zijn 2800,- maandelijks. Dat is exclusief bijverdiensten; minimaal 100,-. Huur à 750,- sparen wil ik best een poos opzij zetten als ik in het vooruitzicht heb dat we hier eindelijk eens uitkomen. Maar nogmaals als ik roodstand laat blokkeren kan er nog amper de huur af en niet eens meer andere vaste lasten zoals verz. en energiekosten. Zo creëer je dus wel een betalingschterstand lijkt me. Bedankt voor je reactie trouwens.

• Lizzy

Ah, kijk, zo wordt het financiele plaatje al een stuk duidelijker;-) Je hebt dus feitelijk een schuld van 2000 Euro. Inkomsten zeg 2900 Euro per maand minus schuld hou je zo'n 900 Euro over. Minus de vaste lasten (huur etc.) laten we even 1000 Euro nemen = -100 Euro in het rood. Dan nemen we het even ruim, zeg 400 Euro voor die maand aan leefgeld is -500 Euro. De volgende maand 2900 Euro inkomsten erbij is 2400 Euro in de plus, minus vaste lasten is 1400 Euro. 400 Euro leefgeld, hou je 1000 Euro over en ben je uit de problemen. Misschien heb ik het helemaal mis hoor maar je zou hier met hooguit twee maanden vanaf kunnen zijn en dan makkelijk geld opzij kunnen leggen voor een nieuw bankstel. Waar blijft dat geld allemaal? Je staat toch niet iedere maand 2000 Euro in het rood? Heb je al een budgetoverzicht gemaakt? En gebruik geen creditcards!!! Je bent maar al te snel geneigd meer uit te geven omdat het zo makkelijk is en je betaalt ook nog eens rente. Pin dat weekgeld en doe het daarmee. Ik denk (voorzover ik dat natuurlijk van achter de PC kan beoordelen afgaande op je berichten) dat jullie toch te veel luxe-uitgaven doen omdat jullie een bepaalde levensstandaard gewend zijn. 2800 Euro netto per maand is een bovenmodaal inkomen en daarmee had je zeker die 2000 Euro krediet niet nodig gehad. Ook niet met twee jonge kinderen. Hoe denk je er zelf over? Waar zit hem het probleem volgens jou?

• han

Ben nu op m'n werk, kijk morgenvroeg opnieuw naar je bericht. Niks luxe uitgaven, alles vaste lasten afschrijvingen en boodschappen elke maand. En dan sla je niet eens massa's eten in. Als we nu teveel luxe uitgaven hadden wist ik het probleem wel beter te definiëren. zou echt geen luxe weten op te noemen, was ‘t maar zo. Ter verduidelijking; nu aan het begin van de maand hebben we een ’'startsaldo'' van 500,- min. Vertel mij eens hoe ik daar nog op moet bezuinigen. Als ik toch al geld tekort kom kan ik in feite net zo goed extra inkomsten wegleggen en dat naderhand gebruiken om uit de min te komen. Dat was ooit m'n intentie om te gaan bijverdienen. Nu moet de auto gekeurd en gerepareerd worden. Gaat de goeie kant op zo. Noem het een ‘'klein probleem’', kleine problemen worden vanzelf groot…

• han

Ik ga morgen een budget overzicht maken als ik wakker ben. Het probleem is echt niet dat we zoveel luxe hebben. Zou niks weten op te noemen. Het grootste deel van al je inkomsten gaat op aan de huur die best riant is. Verder 250,- aan de energiemaatschappij en verzekeringen en andere vaste afschrijvingen. En als je in je boodschappentas kijkt zit er niks overbodigs in. Geen zakken met snoep, geen bergen chips geen kratten fris en geen vaten bier. Ik vraag me af wat jullie lasten zoal zijn ten opzichte van julie inkomsten?

• Lizzy

Ik ken het probleem als geen ander; ik heb ook helaas te vaak rood moeten staan en moeten knokken om eruit te komen en te blijven voordat ik in de WSNP ging. En zaken als een auto die dan gerepareerd moet worden hakken er zeker in… Toen ik in zo'n situatie zat was het heel duidelijk: ik kon het geld niet missen om die auto te repareren dus dan maar niet. Ik heb hem toen ook vrij snel weggedaan want een auto is gewoon te duur als je geen geld hebt. Het scheelt al gauw omgerekend honderden euro's per maand. Maar ook al heb je een startsaldo van 500 Euro min, dan komt er toch nog 2900 Euro aan inkomsten bij? Ik probeer echt met je mee te denken want ik weet hoe vervelend het is… Zeker als je kleine kinderen hebt…

• Lizzy

Lijkt me een goed plan;-) En ook alles opschrijven wat je uitgeeft! Bonnetjes bewaren etc. Hier ziet het plaatje er ongeveer zo uit: 1150 Euro aan inkomsten (WAO/WW) incl. teruggaven/toeslagen Belastingdienst. Huur minus huurtoeslag 300 Euro. Overige vaste lasten (energie, kabel, verzekeringen, medische kosten, eigen bijdrage kinderopvang) zo'n 400 Euro. Dan moet ik zo'n 250-300 Euro afdragen aan de boedelrekening en hou ik 150 a 200 Euro over om maandelijks van te leven. Hiervan moet alles worden betaald dus ook bijv. ouderbijdrage school, contributie zwemles zoon, uitjes, onverwachte uitgaven etc. Alle extraatjes gaan ook naar de boedel. Als ik een baan zou vinden gaat alles wat ik meer zou verdienen ook naar de boedel, incl. vakantiegeld. Er is dus geen geld om op vakantie te gaan en om te sparen. Let wel, dit is in het gunstigste geval. Door aanhoudende problemen met UWV en de Belastingdienst heb ik meestal minder te besteden en kan ik niet eens afdragen aan de boedel, alleen het bewindvoerderssalaris a 47 Euro per maand. Uiteraard kan ik eea opvangen met de kinderbijslag en Bijzondere Bijstand maar deze inkomsten dekken meestal de onkosten niet. Het komt regelmatig voor dat ik nog geen 100 Euro per maand overhou voor noodzakelijk levensonderhoud voor mijn zoontje en mijzelf. En er is geen Voedselbank in mijn regio. Maar ik sta niet rood, wat ook niet mag in de WSNP. Over anderhalf jaar ben ik schuldenvrij en ik ben niet van plan om ooit nog geld te lenen, kredieten aan te gaan en rood te staan. Ik heb al doende geleerd wat een vreemd goedje geld is en hoe er bewust mee om te gaan. En dat geld misschien niet gelukkig maakt, maar het hebben van geen geld zorgt wel voor veel stress en het hebben van geld maakt de dingen wel veel makkelijker;-)

• Hans

lizzy

echt een bonk respect voor jou en ik hoop dan ook echt dat je over anderhalf jaar schuldenvrij bent en blijft.

en als je dan over anderhalf jaar op deze of iets grotere voet verder kan leven kan je ook nog een paar cent sparen. zie deze periode als een curcus en over 3jaar slaag je en hou je maandelijks geld over.

heel veel sterkte en maak er de komende anderhalf jaar het beste van

;) hans

• Hans

Han ik heb het gevoel dat je het of niet helemaal snapt of het niet wilt snappen

Ik probeer een duidelijk voorbeeld te geven.

Je staat eind van de maand 1000euro in de min

Je krijgt 2000 euro begin van de maand dus weer 1000euro in de plus

Je hebt 1500 euro vaste lasten en 500euro huishoudgeld met het gevolg eind van de maand weer 1000 euro in de min.

Storten we ons even puur op het huishoudgeld.

Doen we even weer 500euro per maand is 1500euro per kwartaal gedeeld door 13 weken is 115euro per week. Die 115euro is gezien jou gezinssamenstelling terug te brengen naar 75euro dat betekent dus een besparing van 40euro in de week dat maal 13 weken is 520euro per kwartaal gedeeld door 3 maanden is een besparing van170euro per maand.

1e maand

Je staat aan het eind van de maand 1000euro in de min

Je krijgt 2000 euro begin van de maand dus weer 1000euro in de plus

Je hebt 1500euro vaste lasten en 330euro huishoudgeld met het gevolg 830euro in de min

2e maand

Je staat aan het eind van de maand 830euro in de min

Je krijgt 2000 euro begin van de maand dus 1170euro in de plus

Je hebt 1500euro vaste lasten en 330euro huishoudgeld met het gevolg 660euro in de min

3e maand

Je staat aan het eind van de maand 660 euro in de min

Je krijgt 2000 euro begin van de maand dus 1340euro in de plus

Je hebt 1500euro vaste lasten en 330euro huishoudgeld met het gevolg 490euro in de min

En nu zijn we dus pas drie maanden verder en heb je je roodstand al met 50% terug gebracht met het gevolg dat je je roodstand van 1000euro in een half jaar weggewerkt moet kunnen hebben en in goed overleg met je bank staan zij hier zeker voor open om jou hier in de steunen.

Wat zou ik nu in dit geval doen?

Ik zou 2 bankrekeningen nemen.

Bankrekening 1 waar al je geld op gestort word dat binnen komt en waar al je vaste lasten afgeboekt worden.

Je laat daarnaast wekelijks automatisch 75euro overboeken van rekening 1 naar rekening 2. het geld van rekening 2 neem je op en doet daar je wekelijkse boodschappen van.

Om te voorkomen dat je toch in de verleiding komt om van rekening 1 extra geld af te halen laat je deze rekening blokkeren voor opname en knip je de bankpasjes van rekening 1 door.

Om er zeker van te zijn dat je overzicht houd van hoeveel geld je deze week nog te besteden hebt moet je het geld echt van de bank halen en niet gaan pinnen in de winkels want dan is de kans groot dat je weer voor verassingen komt te staan omdat je bij de vorige winkel al meer uitgegeven hebt dan de bedoeling was.

Om dit alles te realiseren zal je gigantisch moeten knokken om rond te komen en een goed doorzettingsvermogen moeten hebben. Heb je dit niet dan kan je twee dingen doen.

1: Of je geeft je financiële rompslomp uit handen van een bewindvoerder van de gemeente of budgetbeheer.

2: Of je gaat op deze voet verder en komt in de schuldsanering (wsnp) terecht met de kans dat je 3jaar lang met nog minder dan 75 euro in de week rond moet komen.

In jou geval zou ik kiezen voor het eerste. Als je het doet zoals hierboven beschreven kan je in principe met een half jaar uit het rood zijn en dan ben je inmiddels zo gewent aan de manier van geld uitgeven dat je na dat half jaar kan gaan sparen.

Het is een heel verhaal wat ik hierboven heb gezet en misschien zelfs wel confronterend maar ik hoop niet dat je er alleen iets mee kan maar ook iets mee doet!

Duidelijker kan ik het volgens mij niet schrijven en als dat wel zo is dan hoor ik het graag.

Ik wens je heel veel sterkte toe en maak er wat van.

:) Hans :)

• han

Denk je dat ik je niet snap? Wat geeft je het idee? Je bent wel een beetje voortvarend met je conclusies moet ik zeggen. Dat hier mensen zijn die het slechter hebben zie ik ook wel en dat er iets moet veranderen, dat zie ik ook. Kan niet a la minute reageren waarvoor m'n excuses.

• han

Hans,

Ik kom nu aan het eind vd maand met beide nwe salarissen op m'n rekening niet hoger uit dan -500,- door de afschrijving van cr.card uitgaven voor levensonderhoud van vorige maand. En er zijn heus geen luxueuze aanschaffen gedaan. En toch snap ik een en ander niet. Dit wordt een iets andere rekensom denk ik of erger nog schuldsanering. Maar nu stappen maken anders loopt het fout af. Dat zie ik heus wel in.

Alle lasten moeten er nog af nu dus het wordt weer spannend. Een creditcard moet je nu wel houden want pinnen voor boodschappen kun je wel vergeten voorlopig. Er zal toch gegeten moeten worden. Ik ben morgenochtend vrij en zal me over alle rekeningen buigen en dan gun ik jullie morgenmiddag een kijkje in mijn keuken. Nogmaals excuses vanwege late of uitblijvende reacties en hans, heb me nog niet over je mails kunnen buigen. Sorry.