Han ik heb het gevoel dat je het of niet helemaal snapt of het niet wilt snappen
Ik probeer een duidelijk voorbeeld te geven.
Je staat eind van de maand 1000euro in de min
Je krijgt 2000 euro begin van de maand dus weer 1000euro in de plus
Je hebt 1500 euro vaste lasten en 500euro huishoudgeld met het gevolg eind van de maand weer 1000 euro in de min.
Storten we ons even puur op het huishoudgeld.
Doen we even weer 500euro per maand is 1500euro per kwartaal gedeeld door 13 weken is 115euro per week. Die 115euro is gezien jou gezinssamenstelling terug te brengen naar 75euro dat betekent dus een besparing van 40euro in de week dat maal 13 weken is 520euro per kwartaal gedeeld door 3 maanden is een besparing van170euro per maand.
1e maand
Je staat aan het eind van de maand 1000euro in de min
Je krijgt 2000 euro begin van de maand dus weer 1000euro in de plus
Je hebt 1500euro vaste lasten en 330euro huishoudgeld met het gevolg 830euro in de min
2e maand
Je staat aan het eind van de maand 830euro in de min
Je krijgt 2000 euro begin van de maand dus 1170euro in de plus
Je hebt 1500euro vaste lasten en 330euro huishoudgeld met het gevolg 660euro in de min
3e maand
Je staat aan het eind van de maand 660 euro in de min
Je krijgt 2000 euro begin van de maand dus 1340euro in de plus
Je hebt 1500euro vaste lasten en 330euro huishoudgeld met het gevolg 490euro in de min
En nu zijn we dus pas drie maanden verder en heb je je roodstand al met 50% terug gebracht met het gevolg dat je je roodstand van 1000euro in een half jaar weggewerkt moet kunnen hebben en in goed overleg met je bank staan zij hier zeker voor open om jou hier in de steunen.
Wat zou ik nu in dit geval doen?
Ik zou 2 bankrekeningen nemen.
Bankrekening 1 waar al je geld op gestort word dat binnen komt en waar al je vaste lasten afgeboekt worden.
Je laat daarnaast wekelijks automatisch 75euro overboeken van rekening 1 naar rekening 2. het geld van rekening 2 neem je op en doet daar je wekelijkse boodschappen van.
Om te voorkomen dat je toch in de verleiding komt om van rekening 1 extra geld af te halen laat je deze rekening blokkeren voor opname en knip je de bankpasjes van rekening 1 door.
Om er zeker van te zijn dat je overzicht houd van hoeveel geld je deze week nog te besteden hebt moet je het geld echt van de bank halen en niet gaan pinnen in de winkels want dan is de kans groot dat je weer voor verassingen komt te staan omdat je bij de vorige winkel al meer uitgegeven hebt dan de bedoeling was.
Om dit alles te realiseren zal je gigantisch moeten knokken om rond te komen en een goed doorzettingsvermogen moeten hebben. Heb je dit niet dan kan je twee dingen doen.
1: Of je geeft je financiële rompslomp uit handen van een bewindvoerder van de gemeente of budgetbeheer.
2: Of je gaat op deze voet verder en komt in de schuldsanering (wsnp) terecht met de kans dat je 3jaar lang met nog minder dan 75 euro in de week rond moet komen.
In jou geval zou ik kiezen voor het eerste. Als je het doet zoals hierboven beschreven kan je in principe met een half jaar uit het rood zijn en dan ben je inmiddels zo gewent aan de manier van geld uitgeven dat je na dat half jaar kan gaan sparen.
Het is een heel verhaal wat ik hierboven heb gezet en misschien zelfs wel confronterend maar ik hoop niet dat je er alleen iets mee kan maar ook iets mee doet!
Duidelijker kan ik het volgens mij niet schrijven en als dat wel zo is dan hoor ik het graag.
Ik wens je heel veel sterkte toe en maak er wat van.
Hans